اردن در آستانه رویارویی با "جهادی ها" در سوریه

اردن در آستانه رویارویی با
سه شنبه 5 آذر 1392 - 13:11

دولت اردن در حال تغییر سیاست هایش درباره بحران سوریه است به طوری که میزان هماهنگی امنیتی طرف اردنی با دولت سوریه اخیرا افزایش یافته است و دو کشور یک کارگروه برای تبادل اطلاعات درباره دشمن مشترک یعنی "تروریسم" تشکیل داده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، با توجه به تحولات منطقه هماهنگی های امنیتی باعث شده است تا اردنی ها تصمیماتی اتخاذ کننده که به باور ناظران زمینه سازی برای برخورد آن کشور با "تروریسم" است.
روزنامه فرامنطقه ای "القدس العربی" نوشت، عامر سبایله ناظر سیاسی در این باره می گوید که رویارویی اردن با گروههای افراطی و تروریستی به زودی فراخواهد رسید.
دولت اردن به تازگی دستور داده است تا از ورود شهروندان سوری غیر از آوارگان به آن کشور از طریق مرزهای آبی، هوایی و زمینی جلوگیری شود و همچنین کلیه سوری هایی که از کشورهای دیگر وارد اردن می شوند به کشور مبدأ بازگردانده شود.
به نوشته این روزنامه چاپ لندن، "حسین المجالی" وزیر کشور اردن از اجرای دقیق این دستور العمل خبر داده است.
این روزنامه دلیل اقدام مذکور از سوی اردن را زمینه سازی برای مشارکت آن کشور در طرح مقابله با گروه های افراطی در مرز با سوریه دانست و نوشت: گزارش های امنیتی نشان دهنده آن است که دولت اردن در آینده خود را با نظام بشار اسد در یک سنگر علیه جبهه النصره و سایر گروه های وابسته به القاعده خواهد یافت و این امر بیانگر دلیل اتخاذ تصمیم اخیر از سوی دولت اردن برای گشودن کانال های ارتباطی با دولت سوریه برای تبادل اطلاعات درباره تهدیدات امنیتی افراطیون و جلوگیری از ورود خودروهای سوری از طریق مرزها و عدم صدور روادید برای شهروندان سوریه غیر آواره می باشد.
پیش از این، "نجاح العطار" معاون رئیس جمهور سوریه در دیدار یک هیأت اردنی طرفدار نظام سوریه از دمشق گفته بود که تروریسم علاوه بر سوریه، اردن را نیز هدف قرار داده است و به دلیل به وجود آمدن مشکلات امنیتی در اردن به علت اتخاذ سیاست حمایت از آموزش تروریست ها در خاک آن کشور و زمینه سازی برای ورود آنها به سوریه و همچنین اجازه دادن به بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان برای حمایت از تروریسم در درعا، دولت امان در سیاست هایش بازنگری کرده است.
اتوبوس حامل اعضای این هیأت در راه بازگشت از سوریه، منفجر شد و "حسین مطاوع" رئیس هیأت مذکور، بندر بن سلطان و دولت اردن را که به تروریست ها اجازه ورود به سوریه را می دهند عامل این اقدام تروریستی دانست.
براساس این اطلاعات، دولت اردن در حال تغییر سیاست هایش براساس تحولات منطقه است و خود را به طور عملی برای مرحله ای آماده می کند که ممکن است نیازمند ورود عملی و امنیتی به مرحله مقابله با گروهک های تروریستی در سوریه باشد و زمینه سازی برای این عملیات، با دستگیری و محاکمه طرفداران جبهه النصره در اردن آغاز خواهد شد. اما تنها مانع بر سر راه دولت اردن برای ورود بیشتر به این عرصه، "بندر بن سلطان" رئیس دستگاه اطلاعات عربستان و فشارهای پشت پرده سران ریاض می باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها