یک گام به سوی آرامش در فیلیپین

یک گام به سوی آرامش در فیلیپین
دوشنبه 18 آذر 1392 - 13:13

جبهه آزادیبخش "مورو" با امضای توافق تقسیم قدرت با دولت مرکزی، یک گام دیگر به توافق نهایی با دولت مانیل و پایان دادن به درگیری ها نزدیک شد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "بنینو آکینو" رئیس جمهور فیلیپین با تقدیر از امضای الحاقیه "تقسیم قدرت" با مخالفان جبهه اسلامی آزادیبخش مورو گفت: توافق نهایی با مخالفان برای پایان دادن به چند دهه اختلافات و درگیری ها، امکانپذیر است.

جبهه مورو پیش از این برای استقلال بیشتر در منطقه خودمختار جنوب که محل زندگی اکثریت مسلمان است، چند دهه با دولت مرکزی مسیحی در جدال بود. مورو روز یکشنبه الحاقیه تقسیم قدرت با دولت را امضا کرد؛ اگرچه توافق اولیه ایجاد شده است، اما مسائلی مثل درخواست دولت برای خلع سلاح 12 هزار شبه نظامی مسلح مورو از موضوعات مشکل آفرین است.

جبهه آزادیبخش مورو از سال های 1970 درگیری با دولت فیلیپین را آغاز کرد. این درگیری ها در مناطق فقیرنشین و بی ثبات جنوب بیش از 150 هزار کشته بر جای گذاشته است.
توافق روز گذشته، سومین مورد از مفاد توافق اولیه بین دو طرف قبل از توافق نهایی است. پیش از این نیز، الحاقیه های مقدمات دوران انتقالی و تقسیم درآمدها بین دو طرف به امضا رسیده بود. الحاقیه چهارم عادی سازی روابط و خلع سلاح جبهه آزادیبخش مورو است.

رئیس جمهور فیلیپین وعده داده است که تا پایان سال 2016 همزمان با پایان دوران ریاست جمهوری خود به درگیریها در جنوب کشور پایان دهد.   

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها