اندیشه های یازده سپتامبری جنگجویان غربی در سوریه

اندیشه های یازده سپتامبری جنگجویان غربی در سوریه
سه شنبه 19 آذر 1392 - 16:59

العالم - یک تروریست فرانسوی که به همراه القاعده علیه نظام سوریه جنگیده است، می گوید: بازگشت جنگجویان خارجی با اندیشه های یازده سپتامبری از سوریه به غرب، تهدیدی جدی است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این تبعه فرانسه بدون اینکه نام خود و گروهی که در آن عضو بود را فاش کند، به بی بی سی می گوید: قبل از اینکه از سوریه خارج شوم با "دولت اسلامی عراق و شام" بیعت کردم، اما مخالف روش های ظالمانه این گروه هستم، البته الزاما این مخالفت شامل دیدگاه "داعش" درباره سوریه نیست.

این جنگجوی فرانسوی اگرچه می گوید وی و دیگر همفکرانش در سوریه موافق کشتن کافران و حتی حملات یازده سپتامبر نیستند؛ اما هدف اصلی آنها تشکیل اماراتی اسلامی ( البته به سبک القاعده) در سوریه است. این شخص اگرچه بین "جبهه اسلامی سوریه" و گروه های عضو القاعده مثل "جبهه النصره" و داعش تمایز قائل است؛ اما تاکید دارد که ساختار ذهنی و اهداف همه مبارزان اسلامگرا در سوریه با القاعده یکی است و وی القاعده را ستایش می کند.

جنگجوی فرانسوی می گوید: از نظر ایدئولوژی و چارچوب فکری همه ما همراه القاعده هستیم.

جبهه اسلامی سوریه ائتلافی از شش گروه جنگجوی سوری است که خود را زیر پرچم القاعده نمی داند و می گوید با جبهه النصره و داعش تفاوت دارد. هدف از تشکیل این ائتلاف حمایت غربی ها از گزینه نظامی علیه نظام سوریه بدون حمایت از القاعده است تا در آستانه برگزاری کنفرانس ژنو 2 مخالفان سوری با پیروزی های میدانی فضای چانه زنی های سیاسی را داشته باشند. این گروه ها اگرچه درگیری هایی با خود و "ارتش آزاد سوریه" دارند اما در مواقع لزوم به ویژه در شمال سوریه،هماهنگ کردن آنها از داخل و خارج سوریه معمولا به راحتی امکان پذیر است.

وی در ادامه مصاحبه با بی بی سی، شیعیان را مسلمان نمی داند و جنگ سوریه را جنگی فرقه ای مذهبی می بیند. او با اشاره به سخنان سرکردگان القاعده می گوید: جنگ سوریه قطعا جنگ علیه شیعیان است. شیعه مذهبی از اسلام نیست. تفاوت شیعه و سنی به حدی زیاد است که نمی توان آن دو را مذهبی از اسلام دانست.

او می افزاید: بسیار آزار دهنده است که در مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح، شیعیان را می دیدیم که خود را مسلمان می دانستند؛ بنابر این آنها را مجبور می کردیم که دیگر نگویند مسلمان هستند.

سایت صهیونیستی یدیعوت آحرونوت که بخش هایی از این مصاحبه را منتشر کرده است، با ارزیابی سخنان این تروریست فرانسوی حدس می زند که وی عضو جببه النصره بوده است.

وی با اشاره به تلاش مبلغان تروریست برای جذب حامیان از طریق ذکر حدیث می افزاید: استفاده از این گونه راهکارها برای تشویق مبارزان و جنگجویان خارجی برای حضور در سوریه از سوی القاعده و دیگر گروه های شورشی اسلامگرای افراطی رو به افزایش است.

جنگجوی فرانسوی، اگرچه خود را از گروه حامیان حملات یازده سپتامبر نمی داند، اما هشدار می دهد که در میان قسمت عظیمی از جنگجویان اروپایی و غربی در سوریه افرادی با اندیشه های یازه سپتامبری حضور دارند و بازگشت آنها به غرب باعث مشکلات جدی امنیتی خواهد شد. او می گوید: نمی خواهم این افراد به کشورهای خود بازگردند.

وی جنگجویان اروپایی را سومین گروه بزرگ جنگجویان خارجی در سوریه پس از سعودی ها و چچنی ها می داند.

اگرچه حضور جنگجویان غربی در سوریه و بازگشت آنها به کشورهایشان از نگرانی های عمده مقام های اروپایی شده است، مشخص نیست آنها چگونه اجازه ورود تروریست ها را به سوریه می دهند. بیشتر ورود جنگجویان خارجی به سوریه از ترکیه صورت می گیرد و بقیه از اردن، لبنان و عراق به سوریه سفر می کنند.

اروپایی ها اخیرا اعلام کردند دستکم 2 هزار جنگجوی اروپایی در قالب گروه های مسلح در سوریه با ارتش این کشور می جنگند. 

پربیننده ترین خبرها