هشدار جدی دولت قانون درباره صادرات نفت کردستان عراق

هشدار جدی دولت قانون درباره صادرات نفت کردستان عراق
شنبه 23 آذر 1392 - 20:57

یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون گفت: صدور نفت منطقه کردستان عراق به ترکیه بدون رضایت بغداد بازی با آتش است و اگر مسئولان این منطقه از تصمیم خود برای صدور نفت به ترکیه منصرف نشود - بویژه در این برهه که مجلس عراق در حال تصویب بودجه کل سال 2014 است - دولت مرکزی سهم بودجه سالانه منطقه کردستان از بودجه کل عراق را قطع می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سامی عسکری" با هشدار به ترکیه درباره تیره شدن روابط دو کشور در صورت دادن اجازه صدور نفت منطقه کردستان عراق گفت: نفت، سرمایه همه مردم عراق است و تنها متعلق به منطقه کردستان نیست؛ از همین رو نباید هیچ جریانی با این قضیه به صورت سلیقه ای برخورد کند. همچنین عراق به ترکیه اعلام کرده است که جز در صورت موافق دولت مرکزی در بغداد، اجازه صادرات نفت از طریق خاک آن کشور را نخواهد داد.
عسکری در گفتگو با پایگاه سومریه نیوز عراق، تصریح کرد: تلاش منطقه کردستان برای صادرات نفت به ترکیه بدون اجازه دولت مرکزی در بغداد به منزله بازی با آتش است.
وی با اشاره به اینکه روابط عراق و ترکیه در معرض آزمایش قرار دارد گفت: ترکیه در چندین مورد با این درخواست عراق همراهی کرده است اما چندین حزب در ترکیه وجود دارد که مغایر با قوانین و براساس منافعشان در این رابطه دست به اقداماتی می زنند.
عسکری تصریح کرد: پس از تلاش ها برای بهبود روابط ترکیه و عراق پس از یک دوره رکود، دادن اجازه دادن دولت ترکیه به منطقه کردستان برای صادر کردن نفت به آن کشور بدون کسب مجوز از دولت مرکزی در بغداد، به روابط دو کشور لطمه فراوانی خواهد زد.
از سوی دیگر صفین دزه یی، سخنگوی کابینه منطقه کردستان عراق، دیروز جمعه در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه از امضای توافق نامه های صادرات نفت به ترکیه و پایبندی طرفین به این قرارداد خبر داد و اظهار داشت: این موضوع، فقط موضوع فقط توافق یا عدم توافق نیست. بلکه این امر دیر یا زود تحقق خواهد یافت و تنها مانع در این زمینه، برخی مسائل فنی هستند.
یاد آور می شود که "حسین شهرستانی" مشاور امور انرژی نخست وزیر عراق، دیروز گفت: دولت مرکزی نمی تواند درباره صادرات نفت منطقه کردستان بدون موافقت بغداد سکوت کند. دخل و تصرف در ثروت های طبیعی عراق بدون اجازه دولت مرکزی به معنی نقض حقوق و قوانین کشور است.
شهرستانی همچنین از مواضع دولت ترکیه در زمینه مخالفت با صدور نفت منطقه کردستان بدون اجازه دولت مرکزی عراق قدردانی کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها