با اختلاف نظر آمریکا با عربستان و قطر:

ائتلاف غربی - عربی در سوریه در حال شکست است

ائتلاف غربی - عربی در سوریه در حال شکست است
سه شنبه 26 آذر 1392 - 10:36

ائتلاف غرب و برخی کشورهای عرب در زمینه سازماندهی دوباره مخالفان مسلح در سوریه دچار شکست بزرگی شد که وحدت این ائتلاف را تهدید می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این امر درپی بروز اختلاف درباره عملیات اخیر گروه تروریستی موسوم به احرار الشام علیه مقرهای گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه و فرار سلیم ادریس فرمانده آن به دوحه و تسلط عناصر این گروه (به عنوان بخشی از ائتلاف گروههای مسلح موسوم به جبهه اسلامی) بر تجهیزات ارتباطی و مخابراتی پیشرفته آمریکایی در انبارهای منطقه باب الهودی در مرز سوریه با ترکیه روی داد.
برخی منابع فرانسوی در همین رابطه به روزنامه السفیر گفتند: هسته کوچک گروه موسوم به "دوستان سوریه" مجبور شد تا نشستی را جمعه گذشته در سطح مدیران سیاسی در شهر لندن برگزار کرده و نتایج این حادثه و تاثیر آن بر سایر عناصر باقی مانده ارتش آزاد را بررسی کند.
این نشست با اختلاف نظرها و بحث و گفت وگوهای داغ بین طرف های غربی از یک سو و قطری ها از سوی دیگر همراه بود که آینده این گروه (دوستان سوریه) و دیدگاهش درباره آینده همکاری را محک زد. غربی ها در این نشست قطری ها را در پس پرده حمله احرار الشام به مقرهای ارتش آزاد و متلاشی کردن این ارتش و تشویق احرار الشام و تیپ التوحید برای قبضه تصمیم گیری مخالفان مسلح از طریق سلطه نظامی بر آنها متهم کردند. کشورهای اروپایی و آمریکا مدت زیادی را برای تشکیل هیئت ستاد ارتش آزاد سوریه کار کرده بودند.
در همین حال این منبع مطلع فرانسوی در ادامه یادآور شد: فرستاده قطری ها در این نشست از عملیات علیه ارتش آزاد و گروه های به اصطلاح جهادی دفاع کردند که برخلاف ارتش آزاد، تاثیر زیادی در نبرد در شمال سوریه از خود نشان داده اند.
حمایت قطری ها از جبهه اسلامی راهبرد غربی ها را تهدید می کند، زیرا این راهبرد همچنان برپایه حمایت از ارتش آزاد و جناح "میانه رو" در مخالفان سوری است.
این منبع گفت: رابرت فورد سفیر آمریکا در سوریه در این نشست با چالش زیادی روبرو شد و قطری ها را به انجام بازی دوگانه ای متهم کرد و گفت کشوری که مدعی است هم پیمان به شمار می رود نباید ما را دور زده و از مهاجمان علیه ارتش آزاد حمایت تسلیحاتی کند. فرانسوی ها نیز آنها را به خیانت در تعهداتشان درخصوص کمک به بازسازی ساختار ارتش آزاد و متحد کردن آن متهم کردند.
به نظر می رسد که گروه هم پیمان در آستانه انفجار باشد، بویژه که قطری ها و سعودی ها به طور علنی به دلایل متضاد حمایت خود از گروه های به اصطلاح جهادی را در دستور کار قرار داده اند. عربستان در تلاش است تا ابتکار عمل را در دست بگیرد و سلاح مخالفان را زیر پرچم واحدی قرار داده و وارد مرحله نبرد طولانی در آینده علیه نظام سوریه شود. قطری ها هم درحال تلاش برای جبران از دست دادن نفوذ خود در ائتلاف ملی سوریه هستند که تحت کنترل عربستان است. قطری ها همچنین می خواهند نقش تضعیف شده خود در محافل مخالفان مسلح را از طریق گشودن کانال های حمایت و پشتیبانی تسلیحاتی و آمادگی برای مرحله رویارویی داعش و القاعده و معامله های سیاسی و امنیتی پیرامون آن را باز یابند.
اما درخصوص غربی ها باید گفت که برخی از دستگاه های آنها بهره برداری از حضور خود در اتاق های عملیات درانطاکیه و تجربه خود در زمینه مخالفان مسلح سوریه را برای ارایه اطلاعات درباره تحرکات جهادی ها والقاعده به ارتش سوریه آغاز کرده اند که این مساله باعث شده تا ارتش سوریه موفق به وارد کردن ضربات سنگینی به این گروه های مسلح به خصوص در مناطق شمالی و شرقی این کشور شود.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها