ویدیو کلیپ؛ انقلاب 25 ژانویه در سایه اوضاع آشفته داخلی مصر

پنج‌شنبه 3 بهمن 1392 - 21:40

"حمزه نمره" خواننده مصری با اجرای ویدیو کلیپی کوتاه، مردم را به گردهمایی در میدان التحریر فراخواند.

خبرنگار شبکه العالم روز پنج شنبه گزارش داد، این فراخوان برای گردهمایی همه مصری ها جهت یادآوری سومین سالگرد انقلاب 25 ژانویه است. عده ای این روز را فقط برای جشن می دانند، ولی گروهی دیگر آن را روزی سرنوشت ساز برای تکمیل مطالبات انقلابی می دانند که تاکنون تنها مقدار محدودی از آن ها برآورده شده است؛ جبهه راه انقلاب مصر اعلام کرد که این روز را به روز مطالبه سرنگونی حکومت نظامیان تبدیل خواهد کرد.
"محمد ابراهیم" عضو جبهه راه انقلاب مصر در گفت وگو با شبکه خبری العالم، اهداف این فراخوان را این گونه برشمرد: اعلام مخالفت با حکومت نظامیان به هر شکل ممکن، اعم از نامزدی السیسی وزیر دفاع یا طنطاوی عضو شورای نظامی حاکم بر کشور؛ براندازی قانون تظاهرات که بر اساس آن تحصن، جرم شناخته می شود؛ مخالفت با استبداد در محاکمه نظامیِ غیرنظامیان؛ پاکسازی وزارت کشور و محاکمه عاملان قتل شهیدان وزارت کشور و ارتش.
خبرنگار العالم گفت، بازگشت به میدان التحریر شعار گروهی است که اعتقاد دارند اهداف انقلاب هنوز محقق نشده است؛ اما تنها با فاصله چند روز بعد از آن، این میدان، عرصه حضور عده ای کاملا مخالف این رویکرد است.
جریان مقابل، شامل احزابی سیاسی است که عملا در انقلاب ژانویه حضور داشتند. علاوه بر آن ها احزابی دیگر در میدان حضور خواهند یافت و از عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر درخواست خواهند کرد برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری، نامزد شود.
"احمد الفضالی" دبیر جریان استقلال، به شبکه العالم گفت: از گردهمایی عظیم مردم برای درخواست نامزدی السیسی بهره برداری خواهیم کرد تا کشور را در این مرحله دشوار به ساحل امن برساند.
وزارت کشور مصر، از داشتن برنامه ای دقیق برای تامین امنیت شرکت کنندگان در تظاهرات این روز، خبر داد.
در این میان، گروه اخوان المسلمین که برای نخستین بار با صدور بیانیه ای رسمی، به ارتکاب اشتباهاتی در حق انقلاب اعتراف کرد و این اشتباهات را عامل رسیدن اوضاع به شرایط پرتنش کنونی برشمرد؛ با این حال، اخوان المسلمین از هواداران خود خواست با قدرت به خیابان ها بیایند و با حاکمیت نظامیان مقابله کنند.
23-11:00
26

 

پربیننده ترین خبرها