پاسخ منطقی مشاور "بشار اسد" به ائتلاف مخالفان

پاسخ منطقی مشاور
سه شنبه 22 بهمن 1392 - 22:51

ژنو – العالم – مشاور رئیس جمهور سوریه و عضو هیأت رسمی این کشور در مذاکرات ژنو 2 تأکید کرد، از نظر طرف مقابل تشکیل دولت انتقالی برای توقف تروریسم ضروری است؛ بنابراین اگر آنان می‌توانند تروریسم را متوقف کنند چرا اکنون چنین کاری انجام نمی‌دهند ؟!

خانم "بثینه شعبان" شامگاه سه شنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم در حاشیه نشستهای ژنو گفت: هدف از این دور از مذاکرات، رسیدن به برنامه کاری مشترکی بین دو هیأت با نظارت اخضر ابراهیمی است، که در این زمینه گفتگوهای بسیاری انجام شد.
وی افزود: مسأله مهم و اساسی در برنامه کاری مشترک آن است که این برنامه باید با مطالبات مردم سوریه یعنی توقف خشونتها و تروریسم، همخوانی داشته باشد.
* طرف مقابل فقط به دنبال حکومت است
بثینه شعبان اظهار داشت: متأسفانه دریافتیم که طرف مقابل به دنبال آن است که فقط موضوع حکومت را بررسی کند؛ ولی ما گفتیم که ابتدا موضوع تروریسم را بررسی کنیم و پس از آن به سراغ حکومت برویم. ما مشکلی با بررسی همه مسائل مطرح شده در ژنو (1) نداریم؛ ولی باید همه مفاد (بیانیه ژنو 1) بند به بند بررسی شود.
وی افزود: طرف مقابل از همان آغاز به بند هشتم و نهم و دهم می‌پرد، و مهمترین بند از نظر مردم سوریه را رها می‌کند.
* اولویت طرف مقابل در ژنو
شعبان اظهار داشت: برنامه کاری مشترکی بین ما و طرف مقابل محقق نشد؛ دو دیدگاه بسیار متفاوت وجود دارد، از نظر آنان وجود دولت انتقالی برای توقف تروریسم مسأله‌ای اساسی است، ولی ما نمی دانیم که چگونه (!). اگر دولت یا نمایندگان آن در دولت انتقالی می توانند تروریسم را متوقف کنند، چرا اکنون چنین کاری انجام نمی‌دهند ؟!.
وی خاطرنشان کرد: هدف از بیانیه ژنو (1) توقف خشونت و تروریسم و ایجاد فضایی مناسب و ادامه کار نهادهای دولتی است، و پس از آن درباره سرنوشت  سیاسی و دولت انتقالی سخن به میان می‌آید. ولی طرف مقابل منطق را وارانه می‌کند.
شعبان تأکید کرد: آنان باید بیانیه ژنو را بپذیرند و برنامه کاری متناسبی را با متن این بیانیه در دستور کار قرار دهند، ولی طرف مقابل تلاش می‌کند به صورت گزینشی عمل کند و بندی را که خوشایند آن است، در برنامه کاری بگنجاند.
وی ادامه داد: جهت گیری اصلی در کل این مناقشات، باید بر اساس مطالبات مردم سوریه باشد؛ ما در اینجا به عنوان نمایندگان ملت سوریه حاضر شده‌ایم.
شعبان با اشاره به جنایت اخیر تروریستها در روستای "معان" اظهار داشت: این جنایتها به صورت روزمره در مناطق مختلف ادامه دارد.
مشاور رئیس جمهور سوریه تأکید کرد: اولویت هیأت دولت، توقف تروریسمی است که در حال کشتار ملت سوریه است؛ باید خون‌ریزی‌ها را متوقف کرد و پس از آن بر سر میز مذاکرات سیاسی نشست.
شعبان خاطرنشان کرد: درحالیکه مردم سوریه کشته می شوند و سلاح و پول همچنان از همه طرف سرازیر می‌شود تا تفکرات وهابی که خون مردم سوریه را می ریزد تغذیه کند؛ نمی‌توانیم بنشینیم و درباره این صحبت کنیم که چه کسی باید حکومت کند و چه کسی نباید در حکومت باشد.
* ائتلاف به دنبال سهمی برای سران خود است
عضو هیأت رسمی سوریه در مذاکرات ژنو گفت: طرف مقابل به دنبال سهمی برای سران خود در سوریه و حکومت است؛ سوریه امروز کشور مقاومت است و با حاکمیت بیگانه مخالفت می کند؛ ولی آنان نماینده طرف بیگانه هستند و نه مردم سوریه و فقط به دنبال تحقق مطالبات سرانی هستند که به عنوان نماینده آنان در این مذاکرات شرکت کرده‌اند.
* ائتلاف داریا را استان می‌داند !
بثینه شعبان تأکید کرد: بیشتر اعضای طرف مقابل سوریه را نمی شناسند، به صورتیکه برخی از آنان داریا را استان عنوان کردند درحالیکه داریا یکی از مناطق استان ریف دمشق است. !
وی افزود: آنان هیچ چیزی درباره سوریه و مردم این کشور و مطالبات این مردم نمی‌دانند. طرف مقابل به دنبال آن است که به توافقی دست یابد که مورد مطالبه برخی طرفهای بین المللی است به صورتیکه سرنوشت سوریه در گرو تصمیم‌های سران غربی باشد؛ ولی چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد زیرا مردم سوریه اجازه چنین کاری را نمی‌دهند.
* حل موضوع تروریسم در 2 ساعت !
بثینه شعبان اظهار داشت: ابراهیمی و ائتلاف گفتند که امروز گفتگوها درباره تروریسم انجام می شود و فردا درباره دولت انتقالی مذاکره می‌شود؛ آیا موضوع تروریسم را می‌توان ظرف 2 ساعت تمام کرد، درحالیکه این مسأله مشکل بسیار بزرگی است و اقشار مختلف مردم سوریه در همه استانها از آن رنج می‌برند.
بثینه شعبان تأکید کرد: ما به دنبال حل مشکل بسیار بزرگی هستیم که در حال نابود کردن ملت و کشور ما است؛ پس از آن درباره سرنوشت سیاسی کشور توافق می‌کنیم، این کار منطقی و بر اساس اهداف بیانیه ژنو است.
* از مذاکره درباره دولت انتقالی هراسی نداریم، ولی پس از تروریسم
مشاور رئیس جمهور سوریه گفت: هیأت رسمی سوریه هیچ ترسی از ورود به مذاکرات درباره بند تشکیل دولت انتقالی ندارد، ولی مهمترین اولویت دولت، ملت سوریه است. ما برای حکومت به ژنو نیامده‌ایم. هدف ما حمایت از مردم و کشور سوریه است. طبیعی است که حکومت فعلی که به دنبال تحقق مطالبات مردم سوریه است باید ادامه یابد تا مسأله تروریسم حل شود.
بثینه شعبان اظهار داشت: آنان هرچه را که می‌خواهند می‌گویند، ولی مردم سوریه می‌دانند ما را می‌شناسند. ما به اهداف خود آگاه هستیم. هدف هیأت رسمی سوریه، منافع مردم و کشور و بازگرداندن امنیت به سوریه است.
* ائتلاف نمی‌خواهد تروریسم را محکوم کند
بثینه شعبان گفت: طرف مقابل می‌خواهد روند مذاکرات فقط به نتیجه مورد نظر آنان ختم شود. آمریکا در جریان دور قبل مذاکرات اعلام کرد که حمایت تسلیحاتی از کسانیکه آنان را مخالفان مسلح می نامند ادامه می‌دهد؛ ما تلاش کردیم که طرف مقابل این مسأله را محکوم کند، زیرا این کار دخالت آشکار در امور داخلی سوریه و حمایت آشکار از تروریسم ضد ملت سوریه است.
وی افزود: ولی آنان این مسأله را نپذیرفتند. این موضوع نشان می‌دهد که مردم سوریه و این کشور اهمیتی برای طرف مقابل ندارد. و اولویتهای آنان کاملا با منافع ملت سوریه تفاوت دارد.
بثینه شعبان تأکید کرد: اظهارات هیأت ائتلاف مبنی بر اینکه سلاح و جنگجویان بیشتری به سوریه خواهند آمد، باید محکوم شود. زیرا این امر بیانگر موافقت این هیأت با تغذیه تروریسم در سوریه است.
وی خاطرنشان کرد: هیأت رسمی سوریه اجازه نمی‌دهد که توافقی ضد ملت سوریه تصویب شود.
* ایران قدرتی فعال و سازنده در منطقه است
مشاور رئیس جمهور سوریه اظهار داشت: حضور نیافتن ایران در این مذاکرات موجب بروز خلأ و عدم توازن بسیار شد، زیرا ایران قدرتی منطقه است که نقشی سازنده دارد.
وی خاطرنشان کرد: مشارکت ندادن ایران در این مذاکرات، نفاق طرف مقابل را ثابت کرد.
* دعوت کشورهای غیر مرتبط با موضوع سوریه
بثینه شعبان تأکید کرد: چگونه می‌شود در آخرین روزها 10 کشور دیگر مانند مکزیک و استرالیا به مونترو دعوت شوند درحالیکه هیچ ارتباطی با این منطقه جغرافیایی ندارند، ولی در مقابل دعوت ایران لغو شود.
وی ادامه داد: دعوت از ایران و سپس لغو آن دعوت شایسته سازمان ملل متحد و جامعه بین الملل نبود.
بثینه شعبان اظهار داشت: ولی آنان فکر می‌کردند که با این کار، از اهمیت و جایگاه ایران می کاهند، درحالیکه این کار هیچ تأثیری در جایگاه ایران ندارد.
مشاور رئیس جمهور سوریه گفت: هماهنگی‌های ما با جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد.
بثینه شعبان تأکید کرد: ایران کشوری منطقه‌ای و مهم و صادق است که به دنبال حفظ منافع کشورهای منطقه است. این کشور مخالف تروریسم و جنگ است و به دنبال حل مسالمت آمیز بحران سوریه می باشد، درنتیجه باید در این زمینه نقش داشته باشد.
وی افزود: ایران به صورتهای مختلف درحال ایفای نقش است، و فقط حضور ایران (در ژنو) به معنای نقش این کشور نیست؛ ایران به دنبال ایفای نقشی سازنده از طریق روسیه یا دیدارهایش با ترکیه است تا دولت اردوغان را از حمایت از تروریسم باز دارد. این کشور به دنبال نزدیک کردن ارتباطات خود با عربستان سعودی برای خدمت به منافع منطقه است.
بثینه شعبان با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به امارات، گفت: ایران نقشی سازنده در منطقه دارد.
شعبان خاطرنشان کرد: همه اقدامات ایران در منطقه سازنده است؛ گفتار و کردار این کشور همیشه یکی بوده است.
* سیاست های ترکیه تاکنون تغییر نکرده است
بثینه شعبان با اشاره به اینکه سیاست‌های ترکیه تاکنون تغییر نکرده است، تأکید کرد: سفر اردوغان به ایران و امضای توافق نامه های متعدد میان دو کشور را به فال نیک گرفتیم و امیدواریم این امر زمینه ساز بازگشت دولت اردوغان به سیاست صحیح و جلوگیری از گسیل تروریست‌ها از آن کشور و پایان یافتن تبدیل مرزهای مشترک دو کشور به منبع تروریسم علیه سوریه باشد.
* قانون ضد تروریسم عربستان تبلیغاتی است
مشاور بشار اسد خاطرنشان کرد: ادعای دولت عربستان مبنی بر جلوگیری از رفتن شهروندانش به سوریه و درخواست از اتباعش برای بازگشت به کشور، فقط برای تبلیغات رسانه‌ای است و از این کشور انتظار می‌رود به طور واضح و صریح مخالفت خود را با تروریسم در سوریه اعلام و کمک‌های مالی و تسلیحاتی به تروریست‌ها را متوقف نماید. در غیر این صورت، هر گونه اقدامی از سوی این کشور را در راستای تبلیغ رسانه‌ای می دانیم که هیچ تناسبی با واقعیت ندارد. زیرا همزمان با این ادعای عربستان، دولت امریکا از ارسال مجدد کمک‌های مالی و تسلیحاتی به مخالفان خبر می‌دهد.
* عربستان و کشورهای غربی در حل بحران سوریه صادق نیستند
مشاور رئیس جمهور بشار اسد گفت: مشکل اصلی، فقدان صداقت حامیان مخالفان است و این امر نشان دهنده تنش در وضعیت فضای بین الملل است. زیرا هنوز غربی ها به ویژه امریکا و اتحادیه اروپا و مخصوصا فرانسه تاکنون موضع نگرفته اند که آیا خواستار حل بحران سوریه هستند یا در پی ادامه حمایت از تروریسم در این کشور.
بثینه شعبان در پایان اظهار امیدواری کرد که در نشست کنونی ژنو، پیشرفت به دست آید و درباره برنامه کاری مشترکی توافق به دست آید.
وی تأکید کرد: با این وجود ما تنها طرف، در این معادله نیستیم. بلکه طرف مقابل نیز باید به دستیابی به نتایج مثبت در این زمینه امیدوار باشد.
MKH-11-16:50

پربیننده ترین خبرها