گزارش وال استریت ژورنال:

چگونه بندر بن سلطان به مهره سوخته تبدیل شد؟

چگونه بندر بن سلطان به مهره سوخته تبدیل شد؟
جمعه 2 اسفند 1392 - 12:46

العالم - یک روزنامه آمریکایی با انتشار مقاله ای نوشت که واشنگتن شخصی نزدیکتر به خود را جایگزین بندر بن سلطان، رییس اطلاعات عربستان کرده است.

به گزارش روز جمعه شبکه خبری العالم، پایگاه خبری الحدث نیوز که این گزارش رابه نقل از وال استریت ژورنال منتشر کرده ، نوشت: نقش بندر بن سلطان، رییس اطلاعات عربستان، شاید به صورت مرحله ای، بنا به درخواست آشکار آمریکا دیگر به پایان رسیده است، او که همواره طراح طرحهای انفجاری در منطقه بود، امروز همزمان با تحول مذاکرات آمریکا و ایران، دیگر از لحاظ سیاسی از سوی نزدیکترین هم پیمانان خود منزوی شده است. به نظر می رسد آمریکا نمی خواهد خلل یا نقاط ضعفی در این نزدیکی آشکار و روشن ایجاد شود، واشنگتن تلاش می کند تا هر آنچه که بر این نزدیکی تاثیر می گذارد، از بین برود یا منزوی کند؛ حتی اگر لازم باشد برای حفظ منافع، نزدیکترین هم پیمانان خود را قربانی کند.

روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" از مشاوران خانواده حاکم عربستانی نقل کرد که ریاض تصمیم گرفت بندر بن سلطان، رییس اطلاعات کشور، را به عنوان مقام نخست ارایه حمایت نظامی و مالی به عناصر مسلح در سوریه کنار بزند و به جای وی شاهزاده دیگری که به دلیل موفقیت هایش در مبارزه با القاعده به مسوولان آمریکایی نزدیکتر است، در این سمت بگمارد.

جایگزین بندر، محمد بن نایف وزیر کشور فعلی است که از تحسین و تمجید آمریکا به دلیل اقداماتش علیه القاعده در یمن ودیگر مناطق برخوردار بود و گزینه نخست برای به عهده گرفتن پرونده سوریه به شمار می آید. در این ماموریت متعب بن عبدالله پسر ملک عبدالله، رییس گارد ملی عربستان، با وی مشارکت خواهد کرد.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مشاور سابق خانواده پادشاهی عربستان بیان کرد که تغییرات نشان می دهد عربستان برای اعمال فشار بر روسیه و ایران و حزب الله، بیشترین تلاشهای خود را بر کانال های دیپلماتیک متمرکز خواهد کرد.

این مشاور خاندان حاکم سعودی تصریح کرد که جهان شاهد راهبرد جدیدی در قبال سوریه خواهد بود که با آرامش بیشتر و رویکرد باز و غیرافراطی همراه است و بر فعالیتهای سیاسی بیشتر تمرکز خواهدکرد.

محمد بن نایف از روابط حسنه ای با جان کری، وزیر خارجه آمریکا و جان برینان، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برخوردار است.

روزنامه وال استریت ژورنال افزود که بندر بن سلطان نزد دیپلماتهای اروپایی در تابستان گذشته اذعان کرد که حمله کشورش علیه بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، تاکنون موفقیتی نداشته و با شکست مواجه بوده است و در این خصوص آمریکا را سرزنش کرد که از حمله به سوریه خودداری کرد.

برخی مسوولان ارشد آمریکایی به تازگی بندر بن سلطان را شخصی بی پروا توصیف کردند که بسیار دچار اشتباه می شود. در همین زمینه جان کری در نشستهای ویژه با مسوولان آمریکایی درباره بندر گفت که وی یک مشکل است همچنین از اقداماتش در هماهنگی سیاست عربستان در سوریه گله و شکایت کرد.

این روزنامه آمریکایی خاطرنشان کرد که واشنگتن از عناصر القاعده که خارج از کنترل هستند، هراس دارد و می خواهد با در پیش گرفتن سیاستی محتاطانه، عناصری تحت کنترل برسرکار بیاورد زیرا مسوولان آمریکایی و اروپایی نگران هستند که همین عناصر برای حملاتی علیه غرب از سوریه برنامه ریزی کنند و این علاوه برخارجیان است که پس از بازگشت به اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس و آمریکا، تهدیدی بزرگ به شمار می آیند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها