چرا برخی از پایان جنگ در سوریه نگرانند ؟!

چرا برخی از پایان جنگ در سوریه نگرانند ؟!
جمعه 9 اسفند 1392 - 18:05

پایان جنگ در سوریه برای برخی کشورها به معنای بازگشت تروریستهایی است که همزمان با آغاز جنگ در سوریه با همکاری برخی طرفها مانند عربستان، قطر و ترکیه به این کشور اعزام شدند.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، همزمان با تلاش مسئولان تونسی برای مبارزه با تروریسم، بازگشت تروریستها از خاک سوریه آغاز شده است. امری که به معنای آغاز جبهه دیگری برای این تروریستها و جنگ آنان با نیروهای امنیتی و ارتش تونس است.

هر چند آمار دقیقی درباره شمار اتباع تونسی که با در سوریه در حال جنگ هستند در دست نیست، ولی تعداد آنها براساس برخی گزارش های بین المللی بین 3 هزار نفر تا 3 هزار و 500 نفر است. تعداد اتباع تونسی ِدستگیر شده  و زندانی در سوریه نیز 300 نفر است .
"لطفی بن جدو" وزیر کشور تونس در کنفرانس امنیت و مبارزه با تروریسم اذعان کرد که آمار دقیقی درباره تعداد اتباع تونسی که از سوریه بازگشته اند، در دست نیست ولی تعداد آنها 400 نفر برآورد می شود.
وزیر کشور تونس اظهار داشت: متأسفانه همه اتباع تونسی که از سوریه بازگشتند، دستگیر نشده اند؛ زیرا در تونس قانونی درباره دستگیری چنین افرادی وجود ندارد ولی ما آنها را از نزدیک تحت نظر داریم، و مشخصات آنها را ثبت کرده ایم زیرا آنها سابقه جنگ و فعالیت نظامی دارند و باید تحت مراقبت باشند؛ این در حالی است که ما قبلاً 8 هزار تبعه تونسی را از سفر به سوریه منع کردیم.
"هادی یحمد" کارشناس گروه های اسلامگرا و افراطی هم در مصاحبه با سایت خبری "ایلاف" گفت : پیوستن اتباع تونسی به گروه های افراطی مخالف در سوریه به یکی از مشکلات بزرگ مسئولان امنیتی تونس تبدیل شده است .
یحمد افزود: مسئولان امنیتی تونس اطلاعات موثقی دارند که نشان می دهد تعداد زیادی از اتباع تونسی بازگشته از سوریه در حملات تروریستی اخیر تونس دست داشته اند و یکی از قاتلین محمد البراهمی (دبیر کل سابق " جنبش مردم " ) اعتراف کرده است که مدتی در سوریه با گروه تروریستی جبهه النصره همکاری کرده و در آنجا دوره استفاده از انواع اسلحه را گذرانده بود.
یحمد خاطرنشان کرد: پایان جنگ در سوریه، به معنای آغاز جنگ در تونس خواهد بود؛ زیرا اتباع تونسی که گروه گروه به سوریه رفته بودند، به کشورشان بازخواهند گشت و خطرات امنیتی به وجود خواهند آورد؛ نشانه های آغاز جنگ در تونس نیز دیده می شود چرا که درپی درگیری داعش با دیگر گروه های مسلح فعال در سوریه تعدادی زیادی از اتباع تونسی اخیراً به کشورشان برگشته اند.
طبق اذعان "لطفی بن جدو" وزیر کشور تونس، 293 عضو شبکه های ارسال جوانان تونسی به سوریه بازداشت شده اند و بیش از 8 هزار جوان پسر و دختر تونسی نیز از سفر به سوریه برای جنگیدن دراین کشور منع شده اند . 
نیروهای امنیتی تونس نیز 23 تروریست را به قتل رسانده اند ، حدود هزار و 343 نفر را به اتهام دست داشتن در حملات تروریستی به دستگاه قضایی تحویل داده اند و 249 قبضه تفنگ کلاشنیکف ، 118 قبضه تفنگ شکاری و نزدیک به 17 هزار مهمات مختلف را نیز کشف وضبط کرده اند.
برخی رسانه ها و فعالان حقوقی تونس اخیراً دولت قطر را به تأمین هزینه انتقال جوانان تونسی به سوریه متهم و اعلام کردند که این جوانان پیش از سفر به سوریه در لیبی دوره های آموزش نظامی را می گذراندند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها