آیا تحریم علیه روسیه به خاطر اوکراین تاثیرگذار است؟

آیا تحریم علیه روسیه به خاطر اوکراین تاثیرگذار است؟
جمعه 16 اسفند 1392 - 10:20

سقوط دولت اوکراین که با حمایت غرب از گروه اپوزیسیون در این کشور صورت گرفت، باعث شعله ور شدن بیشتر اختلافات بین غرب به ویژه آمریکا و روسیه شد و در این میان، این سوال مطرح است که آیا وضع تحریم های اقتصادی و سیاسی غرب علیه روسیه در این مناقشه تاثیرگذار خواهد بود؟

"زکریا جابر" استاد روابط بین الملل روز جمعه در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: وضعیت اوکراین و شبه جزیره کریمه روز به روز وخیم تر می شود؛ به نحوی که پارلمان کریمه طرح الحاق این شبه جزیره به روسیه را تصویب کرد و مصوبه خود را به علت اجماع نمایندگان درباره آن قانونی می داند.

جابر افزود: الکساندر تورچینُف رئیس جمهوری موقت اوکراین که رئیس پارلمان این کشور نیز هست، الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را غیرقانونی می داند لذا نظام جدید کیف تدابیری را برای انحلال پارلمان کریمه که جمهوری خودمختار ِ وابسته به اوکراین است، اتخاذ خواهد کرد. 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه "بی شک بدون توافق آمریکا و روسیه، بحران اوکراین حل نخواهد شد"، اظهار داشت: من معتقدم که نظام جدید کیف نمی تواند کاری درخصوص کریمه بکند زیرا این شبه جزیره از کنترل اوکراین خارج شده است.

جابر ادامه داد: اوکراین در صورت عدم توافق روسیه و آمریکا اصلی ترین بازنده خواهد بود زیرا تجزیه خواهد شد و کریمه را از دست خواهد داد و بعید نیست که مناطق شرقی و جنوبی اوکراین نیز تجزیه شود و با این حال، این مردم اوکراین هستند که می توانند وحدت کشور خود را تضمین کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، نظام جدید کیف باید با مسئولان روس مذاکره کند و به آنها درباره تأمین منافع روسیه در اوکراین اطمینان بدهد و غرب نیز باید همینگونه رفتار کند و اگر غیر از این رفتار کند، نمی تواند کاری برای اوکراین انجام دهد زیرا تحریم  های سیاسی و اقتصادی، تأثیر چندانی بر روسیه نخواهد گذاشت و دولت مسکو را از سیاست هایش منصرف نخواهد کرد.

جابر افزود: تحریم ها تأثیر چندانی روی روسیه نخواهد گذاشت ولی اگر مسکو تصمیم به عقب نشینی از شبه جزیره کریمه و اوکراین بگیرد، تأثیر این تحریم ها بسیار زیاد خواهد بود زیرا روسیه اعتبار خود را به عنوان کشوری بزرگ از دست خواهد داد و به کشوری ناتوان و بی تأثیر تلقی بدل خواهد شد؛ روسیه از آمادگی لازم برای تحمل تحریم های سیاسی و اقتصادی برخوردار است زیرا اقتصادش قدرتمند است و با قدرت نظامی اش نیز می تواند کاملاً در برابر غرب بایستد و ناتو و آمریکا نمی توانند اقدامی نظامی علیه روسیه انجام دهند. 

MKH-6-22:39


 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها