نارضایتی دوحه از امارات و تکذیب باند قطری در عربستان

نارضایتی دوحه از امارات و تکذیب باند قطری در عربستان
دوشنبه 5 خرداد 1393 - 14:37

با وجود ابراز رضایت کشورهای عضو شورای همکاری از نتایج نشست اخیر خود در ریاض، این نشست با حاشیه‌هایی همراه بود که همچنان در رسانه‌های عربی خبر ساز شد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "القدس العربی " چاپ لندن به نقل از منابع وابسته به شورای همکاری خلیج فارس، با اشاره به نشست اخیر اعضای این شورا در ریاض تأکید کرد که در این نشست توافق شد تا برنامه‌ای درنظر گرفته شود تا سیاست‌ها و فعالیت‌های هیچ یک از اعضا با منافع کشورهای عضو مغایرت نداشته باشد، و همچنین مقرر شد که اقدامات مطلوب دراین زمینه صورت گیرد.
منابع یاد شده افزودند که قطر بر لزوم تعامل و پایبندی به اصل خودداری از اتخاذ سیاستها و فعالیتهای مغایر با منافع کشورهای عضو (اصل توافق شده در توافقنامه ریاض) تاکید کرد.
القدس العربی نوشت؛ قطر با انتقاد از برخی سیاستهای دولت امارات، استفاده این کشور از برخی مشاوران امنیتی خارجی در ابوظبی و فعالیت های خصمانه آنها علیه دوحه شکایت کرد. منظور دوحه " محمد دحلان " مسؤول امنیتی سابق تشکیلات خودگردان و نیز برخی دیگر مسؤولان سابق عربی است، که امارات آنان را درخاک خود پذیرفته است.
محمد دحلان بعد از طرد شدن از سوی جنبش فتح و اخراج شدن از فلسطین، به ابوظبی رفته و به عنوان مشاور امنیتی با دولت امارات همکاری می کند.
گزارش ها و اطلاعات منتشر شده درباره نشست اخیر ریاض حاکی از آن است که وزرای امور خارجه عربستان ، امارات و بحرین بر لزوم مرتبط دانستن موضوع بازگشت سفرای کشورهایشان به دوحه با دستیابی به توافقی نهایی برای آشتی تاکید کرده و گفته اند؛ مهمترین مساله، حل مشکلات و اختلافات میان این کشورها با هدف رسیدن به توافق وآشتی است.
از سوی دیگر "منصور الترکی" سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان سعودی گزارش های منتشر شده در رسانه‌های عربی به نقل از منابع امنیتی در خصوص توقیف یک باند قطری درعربستان را رد کرد. بر اساس این گزارشها، این باند در پایگاه‌های ارتباط اجتماعی برای قطر و با هدف شوراندن مردم علیه اعضای خاندان حکومتی عربستان فعالیت می کرد.
الترکی با بیان اینکه خبر منتشر شده بی پایه و اساس بوده و صحت ندارد، خواهان احترام به اصول رسانه‌ای وانجام فعالیت های حرفه‌ای و پرهیز از انتشار خبرهای دروغین و بی پایه و اساس شد.
این دومین بار در طول یک ماه است که عربستان گزارش های مربوط به روابط میان این کشور و قطر را تکذیب می کند.
پیش از این نیز یک منبع مسؤول در وزارت امورخارجه عربستان در 29 آوریل گذشته اظهارات منسوب به " سعود الفیصل" وزیر امورخارجه عربستان را رد کرده بود. طبق اظهارات منبع مذکور، سعود الفیصل گفته بود که قطر در نشست وزرای خارجه کشورهای حوزه خلیج فارس در 17 آوریل گذشته از مواضع خود عقب نشینی کرده است.

پربیننده ترین خبرها