بازگشت پیشمرگه به سنجار با پشتیبانی هوایی ارتش

بازگشت پیشمرگه به سنجار با پشتیبانی هوایی ارتش
سه شنبه 14 مرداد 1393 - 10:45

نیروهای پیشمرگه منطقه کردستان عراق سرانجام با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش این کشور، به سنجار بازگشتند و مرکز این شهر را تحت کنترل در آوردند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از "سومریه نیوز"، يك منبع آگاه در منطقه کردستان عراق از ورود نیروهای پیشمرگه به شهر "سنجار" و شهرک مرزی "ربیعه" خبر داد. به گفته این منبع نیروهای پیشمرگه توانسته اند کنترل منطقه مرزی ربیعه و مرکز شهر سنجار را در دست گیرند.

پیشروی پیشمرگه در سنجار و درگیری با اعضای داعش باعث هلاکت شمار زیادی از تروریست ها شده است.

سنجار یکی از شهرستان‌های استان نینواست.

یکشنبه گذشته پس از عقب نشینی نیروهای پیشمرگه کُرد بدون هیچ درگیری از بخش سنجار و ربیعه در غرب استان نینوا،  عناصر داعش بر این مناطق سیطره یافتند. داعشی ها پس از ورود به سنجار شمار زیادی از ساکنان این مناطق را که "ایزدی" هستند، آواره و بی خانمان و تمامی زیارتگاه های این شهر را ویران کردند. از جمله این اماکن، زیارتگاه حضرت زینب (س) بود.

پس از این اقدام نیروی هوایی ارتش عراق به فرمان نوری مالکی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور برای پشتیبانی از نیروهای پیشمرگه در نبرد با داعش، به تروریست ها در مناطق البعاج، سنجار و روستاهای اطراف آن حمله کرد. در این حملات دهها عضو داعش به هلاکت رسیدند.

از سوی دیگر دولت عراق اولین محموله آب آشامیدنی و کمکهای غذایی و دارویی برای هزاران ایزدی که در کوهستان های سنجار محاصره شده اند، ارسال شد. ایزیدی های محاصره شده در کوه های سنجار نیز تاکید کردند که اولین سری کمک های غذایی شامل آب و غذا با بالگرد به خانواده های محاصره شده در کوه های سنجار رسیده است.

مسعود بارزانی رییس منطقه کردستان عراق دیروز اعلام کرد که تدابیر لازم علیه کسانی که در دفاع از مردم سنجار کوتاهی کردند، اتخاذ می شود. وی ضمن حمایت از عملکرد نیروهای پیشمرگه در مقابله با تروریست ها با "تسلیحات و امکانات اندک"، گفت: در حال حاضر همکاری های لازم با طرف های عراقی و بین المللی برای یافتن راه حل سریع کمک به ایزدی های محاصره شده در کوه سنجار در حال انجام است.

ایزدی‌ها اقلیت مذهبی کرد زبانی هستند که در کردستان عراق، کردستان ترکیه، کردستان سوریه و قسمت کردنشین ارمنستان و اطراف تفلیس پایتخت گرجستان زندگی می‌کنند.  شمار ایزدیان در مجموع این کشورها تا 500 هزار نفر برآورد می‌شود که حدود 200 هزار نفر از آنها در عراق زندگی می‌کند.

پربیننده ترین خبرها