درخواست مرجعیت عراق برای تشکیل فوری دولت

درخواست مرجعیت عراق برای تشکیل فوری دولت
جمعه 10 مرداد 1393 - 21:54

نماینده مرجعیت عراق از رئیس جمهور این کشور خواست هر چه سریعتر و پیش از انقضای مهلت قانونی، نامزد ِ فهرست بزرگتر مجلس را مامور تشکیل کابینه کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سید احمد صافی" نماینده آیت الله سیستانی در کربلا، در خطبه نماز جمعه در حرم امام حسین (ع)، گفت: با تمام شدن تعطیلات عید فطر، مجلس کار خود را از سر خواهد گرفت و موظف به بررسی لوایح و طرح های مهمی خواهد بود که یکی از آن ها، لایحه قانون بودجه عمومی کشور است که از دورۀ قبل ِ مجلس، به جا مانده است و تاخیر در تصویب آن، سبب معطل ماندن اجرای بسیاری از پروژه ها و وارد شدن خسارت های سنگین اقتصادی شد.

وی از فهرست های سیاسی خواست در تصویب این قانون، به دور از کشمکش های سیاسی، فقط منافع مردم را مدنظر داشته باشند.

الصافی افزود: یکی از مهم ترین قوانین، قانون دادگاه عالی فدرال است که پیش نویس آن در دوره سابق مجلس آماده شده و تنها مسائل ناچیزی از آن باقی مانده است. این قانون از اهمیت بسیاری برخوردار است و بر اساس ماده 90 قانون اساسی، وظیفه این دادگاه، تفسیر مفاد قانون اساسی و داوری در مسائل مورد اختلاف دولت فدرال و دولت های محلی و استان هاست.

امام جمعه حرم امام حسین (ع) در ادامه خاطر نشان کرد: طبق قانون اساسی، تنها یک هفته از مهلت ِ رئیس جمهور برای مأمور کردن ِ فهرست ِ بزرگ تر، جهت معرفی نامزد پست نخست وزیری و تشکیل کابینه، باقی مانده است؛ و همه امیدوارند که این امر در مهلتِ باقی مانده و بر اساس چارچوب های قانونی صورت گیرد.

الصافی تاکید کرد: تاکنون بیش از یک مرتبه تاکید شده است که کشور، در شرایط حساسی به سر می برد و با توجه به چالش های عظیمی که عراق با آن مواجه است، دولت آینده باید از مقبولیت ملی فراگیرتری برخوردار باشد تا بتواند با همکاری فهرست های اصلی در مجلس، قوانین ضروری برای مقابله با بحران هایی که کشور را فرا گرفته است را تصویب و اجرا کند.

نماینده مرجعیت عراق در کربلا، با اشاره به جنایت های داعش در عراق گفت: عناصر داعش که بر بخشی از کشور از جمله استان نینوا چیره شده اند، شماری از مساجد و بارگاه ها، به ویژه مسجد حضرت یونس (س) را منهدم کردند و این در حالی است که جهان، در برابر این همه اقدامات مخالف ارزش های انسانی، حیرت زده چشم دوخته است.

وی افزود: این اقدامات، بار دیگر ضرورت نیاز به همکاری جامعه جهانی با دولت عراق جهت مقابله با این گروهک ها را یادآور می شود، زیرا این گروهک ها نه تنها برای عراق و منطقه، بلکه برای سایر جهان خطرناکند.

سید احمد الصافی از نیروهای امنیتی عراقی خواست، با عزمی راسخ تر و شجاعت و دلاوری هرچه بیشتر، به انجام ماموریت های خود مبادرت کنند؛ و در انجام وظایف خود دقت و احتیاطی هر چه بیشتر مبذول کنند، تا از آسیب دیدن شهروندان صرفنظر از این که از کدام طایفه یا رویکرد سیاسی هستند، جلوگیری شود.

26

پربیننده ترین خبرها