کابینه دولت وفاق ملی فلسطین ترمیم می شود

کابینه دولت وفاق ملی فلسطین ترمیم می شود
شنبه 12 مهر 1393 - 08:04

العالم - جنبش های فتح و حماس گفتگوها و رایزنی هایی را برای ترمیم کابینه دولت وفاق ملی بنا به درخواست رسمی رامی حمد الله نخست وزیر این دولت انجام خواهند داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، به احتمال زیاد این نشست و گفتگوها در نوار غزه برگزار شود و طی آن طرفین بر سر شخصیت های مستقل فلسطینی که قرار است در دولت وفاق ملی به جای وزرایی که رامی حمد الله از شیوه عملکرد آن ها در دوره گذشته شکایت داشت، فعالیت داشته باشند.

اخبار و گزارش ها حاکی از آن است که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان با درخواست حمد الله برای ترمیم کابینه دولت وفاق ملی موافقت کرده است اما گفته که این مساله باید به بعد از تعطیلات عید موکول شود تا رایزنی هایی نیز در این زمینه با حماس انجام شود.

این در حالی است که حمد الله دو روز پیش ضمن اشاره به این درخواست تاکید کرد که عباس گفته با دیگر گروه های فلسطینی در این زمینه مشورت خواهد کرد زیرا دولت وفاق ملی متعلق به همه فلسطینیان است. عباس همچنین گفته که اعضای دولت هایی که وی ریاست آن ها را بر عهده دارد در حیطه وظایف او نیست اما او معمولا تمایل دارد تا اعضایی در دولت مشارکت داشته باشند که بهتر بتواند با آن ها تعامل و همکاری داشته باشد.

احتمالا ترمیم کابینه وزرای غزه را نیز شامل شود و برخی منابع نیز گفته اند که ممکن است در نشستی که بعد از عید برگزار می شود، بحث افزایش اعضای دولت که اکنون 17 وزیر دارد نیز مطرح شود.

4 نفر از وزرای دولت وفاق ملی از باریکه غزه هستند که عبارتند از مفید حساینه، وزیر مشاغل عمومی و مسکن، مامون ابو شهلا وزیر کار، هیفا آغا وزیر امور زنان و سلیم سقا وزیر دادگستری.

در صورتی که جنبش های فتح و حماس به توافقی سریع در این زمینه دست یابند، ترمیم کابینه دولت پس از بازگشت محمود عباس و رامی حمد الله از اجلاس بازسازی غزه در قاهره در 12 ماه جاری انجام خواهد شد.

جنبش حماس قبلا بارها دولت وفاق ملی را به کم کاری در قبال ساکنان باریکه غزه متهم کرده بود.

در همین راستا، سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد که دولت جدید با توافق گروه های فلسطینی تشکیل شده و هرگونه ترمیم احتمالی کابینه باید با توافق تمامی گروه ها انجام شود. وی تاکید کرد که ما در جنبش حماس معتقدیم که دولت وفاق ملی تاکنون عملکرد مثبت و موفقی نداشته است.

بر اساس توافقنامه آشتی ملی که بین جنبش های فتح و حماس به امضا رسید، قرار است دولت وفاق ملی 6 ماه فعالیت داشته باشد و در این مدت زمینه برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و مجلس فلسطین فراهم شود و ترمیم کابینه قرار است 2 ماه قبل از پایان مدت فعالیت این دولت انجام شود. احتمال می رود که مدت فعالیت دولت وفاق ملی از 6 ماه مقرر شده فراتر رود به ویژه اینکه اکنون حرف و حدیث هایی در مورد تعویق احتمالی موعد انتخابات مطرح شده است.

دولت وفاق ملی به موجب توافقنامه آشتی ملی در غزه در ماه آوریل گذشته به نخست وزیری رامی حمد الله تشکیل شد و وزرای دولت جدید در حضور محمود عباس در رام الله مراسم تحلیف را به جای آوردند.

دولت وفاق ملی به رغم اعتراض های شدید رژیم صهیونیستی مورد استقبال محافل بین المللی قرار گرفت.

این دولت قرار است پس از عید در باریکه غزه تشکیل جلسه دهد و در این جلسه مساله بازسازی باریکه غزه و آخرین توافقات انجام شده بین جنبش های فتح و حماس در قاهره مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها