دیده بان حقوق بشر: فعال زن بحرینی را آزاد کنید!

دیده بان حقوق بشر: فعال زن بحرینی را آزاد کنید!
جمعه 25 مهر 1393 - 11:10

العالم - سازمان دیده بان حقوق بشر خواستار آزادی فوری زینب خواجه، فعال بحرینی زندانی متهم به پاره کردن تصویر پادشاه در دادگاه شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سازمان دیده بان حقوق بشرهمچنین از دولت بحرین خواست تا همه اتهام هایی را که به دلیل اظهار نظر علیه این فعال حقوق بشری مطرح شده است، پس بگیرد، به ویژه که وی با وجود اینکه در ماه هشتم بارداری به سر می برد، به پاره کردن تصویر پادشاه متهم شده است.

خواجه به اتهام پاره کردن تصویر پادشاه در جریان اعتراض های مردمی محاکمه شده است.

اما وی در جلسه دادگاه رسیدگی به این اتهام در 15 اکتبر دستگیر شد و دادستان وی را به توهین به پادشاه متهم کرد و دستور حبس 7 روزه وی را صادر کرد.

جو استورک، معاون مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال افریقای دیده بان حقوق بشر در این باره گفت: زینب خواجه، از حساسیت بیش از حد مقامات بحرینی پرده برداشت؛ زیرا وی فقط یک تصویر را پاره کرده است و زندانی شدن یک شهروند به علت پاره کردن تصویر پادشاه و آزاد باقی ماندن شلیک کنندگان به سوی تظاهرکنندگان مسالمت جو بیش از هر چیزی نشان دهنده میزان عدالت در بحرین است.

زینب خواجه، دختر فعال سیاسی عبدالهادی خواجه است که به اتهام فعالیت سیاسی در راستای مطالبه اصلاحات سیاسی در بحرین، به حبس ابد محکوم شده است.

خدیجه موسوی مادر زینب خواجه به دیده بان حقوق بشر اظهار کرد: زینب در جلسه روز 14 اکتبر دادگاه، خطاب به رئیس دادگاه گفت : من حق دارم به عنوان یک شهروند آزاد علیه ظلم و ظالمان اعتراض کنم.

سپس عکس پادشاه را برداشته و آن را پاره کرده و در مقابل قاضی گذاشت. قاضی نیز ادامه محاکمه را به جلسه بعد موکول کرد.

به دنبال این اقدام زینب خواجه، مأموران امنیتی بی درنگ وی را دستگیر کرده و به بازداشتگاه شهرک عیسی منتقل کردند.

یادآور می شود زینب الخواجه، در ماه سپتامبر 2012 نیز به اتهام پاره کردن تصویر پادشاه به دو ماه زندان محکوم شد.

در اوایل ماه فوریه 2013 نیز وی به اتهام تجمع غیر قانونی و توهین به پلیس دستگیر و پس از مدتی آزاد شد.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: وی در زمان حاضر با شش اتهام مواجه است که 5 مورد از آن به منزله نقض آشکار حق آزادی بیان است.

جو استورک افزود: چرا امریکا و انگلیس که خود را سردمدار دفاع از آزادی بیان در جهان می دانند، در این باره سکوت کرده اند؟

یادآور می شود نبیل رجب فعال بحرینی نیز قرار است 19 اکتبر به اتهام توهین به وزارت کشور و دفاع در پایگاههای اجتماعی محاکمه شود. در صورت محکومیت رجب، وی با حبس حداکثر تا سه سال مواجه خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها