ترکیه تسلیم آمریکا در کمک به تروریست های سوری

ترکیه تسلیم آمریکا در کمک به تروریست های سوری
پنج‌شنبه 30 بهمن 1393 - 10:23

العالم ـ مقام های آمریکایی از توافق برای سپردن بخشی از برنامه های آموزشی گروههای مخالف سوری به ترکیه خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، به ادعای مقام های آمریکایی این آموزش ها به گروههایی ارائه می شود که به نظر واشنگتن میانه رو هستند.

به این ترتیب ترکیه ضمن همدستی در طرح حمایت از گروههای مسلح در سوریه با هدف سرنگونی نظام بشار اسد، برای آموزش و تجهیز گروههای مسلح تروریستی با آمریکا همکاری بیشتری خواهد داشت .

شبکه خبری نهرین نت به نقل از جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش کرد: می توانم بگویم که برای آموزش و تجهیز مخالفان سوری با ترکیه به یک توافق اولیه دست یافتیم.

وی درگفتگو با خبرنگاران بیان کرد: همانطور که قبلا اعلام کردیم ترکیه موافقت کرد که یکی از کشورهای منطقه برای آموزش نیروهای مخالف سوری میانه رو باشد و انتظار داریم که به زودی توافقی در این خصوص با ترکیه امضا شود.

وزارت دفاع آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که واشنگتن بیش از 400 نظامی را برای آموزش نیروهای مخالف سوری در اردوگاه های عربستان، ترکیه و قطر اعزام خواهد کرد. منابع مختلف در پنتاگون اعلام کردند که واشنگتن در تلاش است تا از اواخر ماه مارس آینده، سالانه حدود 5 هزار نیرو از مخالفان میانه رو سوری را آموزش دهد.

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه در اظهارات خود در نیویورک پس از پایان نشست پشت درهای بسته در شورای امنیت، اظهارداشت در صورتی که ابتکارش برای توقف درگیریها در حلب موفقیت آمیز باشد، حلب می تواند الگویی برای دیگر مناطق در سوریه باشد. 

دی میستورا در شورای امنیت سازمان ملل توضیح داد که دولت سوریه آماده است تا بمباران حلب را به مدت 6 هفته به حالت تعلیق درآورد تا اجازه دهد روند برقراری آتش بس در شهر صورت گیرد؛ اما برای آن هیچ جدول زمانی تعیین نکرد.

فرستاده ویژه سازمان ملل از نیروهای مخالف خواست تا همزمان با اقدام دولت سوریه که قرار است پس از سفر قریب الوقوع وی به دمشق برای دیدار با مسئولان سوری آغاز شود، درگیریها را متوقف کنند.

دی میستورا در 30 اکتبر گذشته طرحی در خصوص اوضاع سوریه به شورای امنیتی ارائه داد که براساس آن مناطق بدون درگیری برای ورود کمک‌های بشردوستانه برای سوری‌ها و فراهم شدن زمینه مذاکرات، ایجاد شود.

پس ازپیروزیهای اخیر ارتش سوریه در حلب و نیز موفقیت آن درکنترل برخی مناطق و شهرک هایی وسیع و بستن راه ارتباطی میان حلب و ترکیه که خط امدادرسانی اصلی برای گروههای مسلح به شمار می آید و نیز موفقیت ارتش سوریه در ورود به نبل و الزهرا که از 4 سال تحت محاصره بودند،  ارتش آزاد و جبهه تروریستی النصره یکدیگر را به خیانت و همدستی با ارتش سوریه در درگیریهای حلب متهم می کنند که این امر احتمال رویارویی های مسلحانه را بیشتر می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها