رابطه خبرنگاران الجزیره با پروازهای مشکوک پاریس

رابطه خبرنگاران الجزیره با پروازهای مشکوک پاریس
پنج‌شنبه 7 اسفند 1393 - 13:03

یک مقام قضائی فرانسوی گفت: سه خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره قطر چهارشنبه پس از به پرواز درآمدن هواپیمای بدون سرنشین بر فراز حومه پاریس، بازداشت شدند.

به گزارش پایگاه شبکه خبری العالم، این مقام قضایی فرانسوی با اشاره به تقسیم کار سه خبرنگار الجزیره افزود: یکی از این خبرنگاران هواپیما را هدایت و دیگری کار عکسبرداری از طریق آن را برعهده داشت و سومین خبرنگار نیز مسیر حرکت هواپیما را دنبال می کرده است.

به گفته این مقام قضایی، تاکنون هیچ ارتباطی بین خبرنگاران الجزیره و هواپیماهای بدون سرنشینی که به مدت چند شب طی هفته جاری بر فراز پایتخت فرانسه به پرواز درآمدند، کشف نشده است.

مقامات فرانسوی از یافتن معمای پرواز هواپیماهای بدون سرنشین هدایت شونده بر فراز نیروگاهها و مراکز هسته ای راهبردی و مقر ریاست جمهوری و مناطق مختلف پاریس ناتوان مانده اند و این موضوع از پاییز به این سو به یک عامل نگران کننده برای آنها تبدیل شده است اما در عین حال تاکید دارند که موضوع یاد شده یک تهدید پیش رو بشمار نمی رود.

به گفته یک مقام پلیس، پاریس برای دومین شب متوالی شاهد پرواز یک یا چند هواپیمای بدون سرنشین بوده است و چهارشنبه این امر دستکم پنج بار تکرار شد .

استفان دوفول سخنگوی دولت فرانسه نیز به نوبه خود ابراز داشت: این موضوع نگران کننده نیست.

وی تاکید کرد: مقامات کشور با این پدیده که محققان را به شگفتی واداشته است، به شکل بسیار جدی برخورد می کنند.

هواپیماهای مزبور بطور خاص شب گذشته بر فراز مقرهای انجمن ملی و مجتمع لزنفالد و میدان کنکورد نزدیک به سفارت آمریکا که شب قبل از آن نیز بر فرازش به پرواز درآمده بودند، پرواز کردند.

به گفته یک مقام مسوول در اداره پلیس پاریس، هواپیماهای بدون سرنشین یاد شده همچنین در امتداد رود "سین" و شماری از گذرگاههای ورودی حومه پاریس مشاهده شده اند و در این رابطه پلیس نتوانست کسی را بازداشت کند.

پرواز هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز پاریس بار دیگر نگاهها را متوجه مقامات فرانسوی کرده است که در تنگنا قرار گرفته اند. هواپیماهای بدون سرنشین در 20 ژانویه بر فراز قصر الیزه مقر ریاست جمهوری به پرواز درآمدند. آنها پس از گذشت هشت روز بر فراز پایگاه دریایی واقع در غرب فرانسه به پرواز درآمدند که گمان می رود امن ترین نقطه کشور فرانسه است زیرا در آن چهار زیردریایی موشک انداز هسته ای فرانسه استقرار یافته اند. این پایگاه نوک پیکان نیروی بازدارنده فرانسه را تشکیل می دهد.

برخی از پروازها بطور همزمان و در نقاط مختلف با فاصله چند صد کیلومتری انجام گرفت که به فرضیه عملیات سازمان یافته قوت بخشید.

به گفته دوفول سخنگوی دولت فرانسه، موضوع یاد شده فقط شامل فرانسه نمی شود. وی در همین رابطه از سابقه چنین پروازهایی بر فراز مقر صدر اعظم آلمان و آمریکا و سرنگون شدن یک هواپیمای کوچک بدون سرنشین در 26 ژانویه در حیات کاخ سفید نام برد .

ارزیابی خطر این هواپیماها موضوع دقیق و حساسی است. نمونه های بسیار ساده آنها توسط افراد پنهان شده در یک نقطه نزدیک هدایت می شوند. برخی از هواپیماهای بدون سرنشین را می توان برنامه ریزی کرد اما شماری از آنها قابل ردیابی نیستند.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که سبک بودن هواپیماهای هدایت شونده از توانایی آنها به عنوان مثال در حمل و نقل مواد منفجره می کاهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها