شاهزاده سعودی: به‌جای وبلاگ‌نویس، به فکر "گوانتانامو" باشید

شاهزاده سعودی: به‌جای وبلاگ‌نویس، به فکر
چهارشنبه 27 اسفند 1393 - 19:05

شاهزاده مشهور سعودی در واکنش به انتقادات غرب از شلاق زدن وبلاگ نویس عربستانی با اشاره به موارد نقض حقوق بشر در غرب گفت: به جای وبلاگ‌نویس، گوانتانامو و ابوغریب را به یاد آورید!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، "تركی الفيصل" شاهزاده مشهور سعودی در واکنش به انتقادات غربی ها از مسئولان سعودی در ارتباط با شلاق زدن "رائف البدوی" وبلاگ نویس عربستانی با اشاره به موارد نقض حقوق بشر در ابوغریب و گوانتانامو گفت که باید تجاوز به حقوق بشر درهمه نقاط جهان را متذکر شد و نباید فقط به عربستان اکتفا کرد.

 ترکی الفیصل درمصاحبه با " کریستین امان پور" خبرنگار معروف شبه سی ان ان آمریکا، در پاسخ به سوال درباره احتمال بازنگری در سیستم مجازات ها در عربستان در سایه به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز و روی کار آمدن نسل جدیدی از شاهزاده ها دراین کشور گفت باید از دو زاویه به این مشکل نگاه کرد، اول اینکه آیا ما نظام قضایی مستقل داریم یا خیر ؟

الفیصل درادامه گفت: درصورتیکه نظام قضایی مستقل داشته باشیم، باید با دستورات و مقررات آن تعامل خوب داشته باشیم و سعی کنیم وضعیت آنرا از طریق آموزش و اصلاح نظام قضایی و توسعه درک بهتر از قضات برای جهان امروز بهبود بخشیم، راه دوم دخالت درعملکرد دستگاه قضایی است و در این صورت، با همان انتقادات از سوی طرف هایی روبرو می شویم که اکنون از حکم شلاق انتقاد کرده و می گویند که عربستان دستگاه قضایی مستقل ندارد و مسئولان این کشور در احکام صادره از سوی دستگاه قضایی دخالت می کنند.

شاهزاده سعودی سپس با بیان اینکه عربستان می خواهد که نظام قضایی مستقل داشته باشد، افزود: تلاش برای اصلاح دستگاه قضایی حتی قبل از به قدرت رسیدن ملک سلمان آغاز شده بود، و امروزه شاید صدها نفر از قضات باشند که با هدف مشاهده عملکرد سیستم های قضایی درقالب برنامه اصلاحات دولت به آمریکا، فرانسه، انگلیس و کشورهای عربی سفر کرده اند.

وی مدعی شد که این اقدامات در راستای اصلاحات بلندمدت در دستگاه قضایی عربستان صورت گرفته است اما ملک سلمان به طور علنی اعلام کرده است که به هیچ کسی اجازه دخالت در امور داخلی عربستان را نخواهد داد، ما اجازه انتقادات را خواهیم داد، همان طور که همه این اجازه را می دهند، اما اجازه اتهام زدن نابجا و بدنام کردن عربستان را نخواهیم داد.

ترکی الفیصل در پاسخ به سوالی درباره اینکه هنگام صدور حکم شلاق برای یک نفر چه احساسی دارد، گفت که باید به موارد نقض حقوق بشر در مناطق دیگر جهان نیز توجه کرد.

وی افزود هنگام صدور حکم شلاق برای یک نفر همان احساسی را دارم که موقع مشاهده نحوه رفتار نظامیان ارتش آمریکا با زندانیان در زندان ابوغریب پیدا می کنم و نیز همان احساسی را دارم که موقع مشاهده مردان زندانی در گوانتانامو برای سال های طولانی بدون محاکمه به من دست می دهد.

مقامات سعودی، "رائف البدوی" وبلاگ نویس عربستانی را به حبس و شلاق محکوم کرده اند و بخشی از حکم شلاق اجرا شده است. سازمان های حقوق بشر، اجرای این حکم را به منزله نقض آشکار حقوق بشر و سرکوب آزادی ها دانسته و آزادی فوری وی را به عنوان زندانی سیاسی خواستار شدند.

آلمان و سوئد هم در واکنش به نحوه تعامل مسئولان سعودی با حقوق بشر، همکاری نظامی خود را با عربستان متوقف کرده اند.

پربیننده ترین خبرها