دردسر جدید اردوغان در صدمین سالگرد کشتار ارامنه

دردسر جدید اردوغان در صدمین سالگرد کشتار ارامنه
پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 - 15:12

بیش از 40 تن از نمایندگان پارلمان آمریکا به باراک اوباما پیشنهاد کردند که کشتار ارمنی ها در زمان حکومت عثمانی را در آستانه صدمین سالگرد این جنایت به عنوان نسل‌کشی به رسمیت بشناسد.

به گزارش پایگاه خبری العالم، نمایندگان از هر دو حزب دمکرات و جمهوری خواه در متن پیشنهاد خود از رئیس جمهور آمریکا خواسته اند که با اعتراف کامل به وقایع و پیامدهای کشتار ارامنه که تا به امروز ادامه دارد به بهبود روابط میان ترکیه و ارمنستان کمک کند.

اوباما در تبلیغات انتخاباتی خود در سال 2008 وعده داده بود که به این کشتار اعتراف کند، اما پس از آن که رئیس جمهور شد به وعده خود وفا نکرد و حتی در مراسم یادبود سالانه این جنایت که در ایروان پایتخت ارمنستان یا توسط ارمنی های مقیم سایر کشورها برگزار می شود، هیچ سخنی درباره این موضوع به زبان نیاورد.

اوباما در سال 2014 کشتار ارامنه را یکی از بدترین جنایت های قرن بیستم توصیف کرد و شرح کامل، صادقانه و بی طرفانه وقایع مربوط به آن را خواستار شد.

کنگره آمریکا از مدت ها قبل و به موجب دو قطعنامه که توسط پارلمان در سال های 1975 و 1984 صادر شد به کشتار ارامنه اعتراف کرد و در سال 1981 نیز رونالد ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا این قتل ها را کشتار جمعی توصیف کرد.

ارمنستان هرساله در روز 24 آوریل مراسم یادبود کشته های این جنایت را گرامی می دارد. در این روز صدها تن از شهروندان ارمنی بازداشت و به استانبول منتقل شدند و سپس سر از تن آنها جدا شد. این واقعه مقدمه ای بود برای کشتارهایی که در سال 1915 صورت گرفت.

در سال جاری نیز ایروان، یادبود صدمین سالگرد این کشتار را برگزار خواهد کرد.

ترکیه تا کنون از اعتراف به این کشتار که یک و نیم میلیون قربانی داشته و نوعی ترور هدف دار توسط حکومت عثمانی بوده خودداری کرده است. علاوه بر این، نیم میلیون ارمنی هم در اثر گرسنگی یا در جنگ جهانی اول که همراه روسیه به عنوان دشمن حکومت عثمانی جنگیدند از بین رفتند.

آدام شف نماینده دمکرات پارلمان آمریکا که یکی از امضا کنندگان پیشنهاد مذکور است و طرح مشابهی را در سال 2007 ارائه کرده بود در این زمینه گفت: در این مناسبت مهم کنگره و رئیس جمهور این فرصت را دارند و باید پیامی قوی بفرستند و این جنایت ضد انسانی را کشتار جمعی معرفی کنند تا قربانیانش تا ابد فراموش نشوند.

رئیس جمهوری خواه پارلمان آمریکا تا کنون درباره احتمال به رای گذاشته شدن متن پیشنهاد اظهار نظر نکرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها