گزارش العالم از تصمیمات اتحادیه اروپا برای لیبی

شنبه 1 فروردين 1394 - 17:10

بروکسل (العالم) رئیس اتحادیه اروپا درباره راه حل های کوتاه مدت و غیرحکیمانه برای حل تهدیدات تروریستی هشدار داد و در پایان نشست سران کشورهای اروپایی در بروکسل، از طرف های لیبیایی خواست درباره دستیابی به دولت وحدت ملی، به توافق برسند.

خبرنگار شبکه خبری العالم در بروکسل گزارش داد: نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل با اتخاذ مجموعه اقدامات و تمهیدات فوری و احتیاط آمیز تلاش کرد تا از این طریق در حد امکان از احتمال بحرانی تر شدن اوضاع در لیبی خودداری کند. این در حالی است که کشورهای اروپایی به موفقیت مذاکراتی که میان گروههای لیبیایی در رباط و تحت نظارت سازمان ملل برگزار می شود، امید اندکی دارند.

مقامات اروپایی با بهره گیری از کشورهای همسایه لیبی، اتحادیه عرب و اتحادیه افریقا برای منتهی شدن گفتگوهای رباط به تشکیل کابینه وحدت ملی، تلاش می کنند. این امر باعث شده است تا در گام بعدی یک هیأت امنیتی را به لیبی بفرستند تا از تبدیل شدن این کشور به گذرگاه آزاد آوارگان به اروپا و تهدید امنیتی در قابل تشکیلات تروریستی داعش علیه اروپا، جلوگیری کنند.

دالیا گریبوسکایتی رئیس جمهور لیتوانی در این باره به خبرنگار العالم گفت: وضعیت جاری لیبی، بسیار خطرناک است به همین دلیل، جزئیات امور در این کشور را مورد بررسی قرار دادیم و اتحادیه اروپا، به طور فعالی در زمینه کمک به نقش سازمان ملل در لیبی تلاش و از راه حل دیپلماتیک برای بحران در سریع ترین زمان ممکن حمایت خواهد کرد زیرا هیچ راه حل دیگری برای این بحران وجود ندارد.

کشورهای اروپایی با ارائه پیشنهاد کمک مالی به دولت لیبی، مانند آنچه در لیبی و افریقای مرکزی و ... ارائه کرده بودند، درصدد ترغیب گروههای لیبیایی به نتیجه رساندن تشکیل دولت وحدت ملی بودند. این کشورها همچنین تهدید کردند گروههایی که مانع دستیابی به این توافق شوند با مجازات هایی از سوی آنها مواجه خواهند شد.

شارل میشل، نخست وزیر بلژیک در این باره به خبرنگار العالم گفت: ما در ابتدا از تلاش های سازمان ملل در لیبی برای تشکیل دولت وحدت ملی حمایت می کنیم و ما باید در این زمینه، قاطع، محتاط و آماده باشیم. اتحادیه اروپا در حالت آماده باش قرار دارد زیرا بحرانی شدن وضعیت لیبی و سرازیر شدن موج مهاجران، افراطی گری، تروریسم و قاچاق از این کشور برای اتحادیه اروپا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

فدریکا موگرینی، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، در حاشیه نشست سران از برگزاری کنفرانسی خبر داد که قرار است هفته آینده در بروکسل برگزار شود. در این نشست اتحادیه اروپا، شهرداران کلیه مناطق لیبی را برای تقویت گفتگوها در این کشور و ایجاد اطمینان برای اروپا در زمینه ادامه صادرات نفت و گاز این کشور به اتحادیه اروپا دعوت کرده است.

ناظران بر این باورند که اتحادیه اروپا از یک طرف به نتایج گفتگوها در رباط چشم دوخته است و از سوی دیگر نگران کشیده شدن دامنه تروریسم از طریق لیبی به داخل خاک خودش است. از این رو، اروپا از هم اکنون و تا زمان برگزاری نشست وزیران امور خارجه در ماه آینده که قرار است در آن گام های مشخص و ملموسی براساس تحولات عملی در عرصه لیبی بردارند، در حالت آماده باش قرار خواهد داشت.

MKH-20-23:15

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها