در دیدار معاذ الخطیب و رایس چه گذشت؟

در دیدار معاذ الخطیب و رایس چه گذشت؟
چهارشنبه 5 فروردين 1394 - 14:41

احمد معاذ الخطیب رییس اسبق گروه مخالفان خارج نشین نظام سوریه موسوم به "ائتلاف مخالفان سوری" با مشاور امنیت ملی آمریکا در شهر واشنگتن دیدار کرد که در آن بر لزوم مذاکره و گفت وگو برای حل بحران سوریه تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه سعودی الشرق الاوسط امروز در گزارشی نوشت: کاخ سفید روز دوشنبه از نشست با احمد معاذ الخطیب، رییس اسبق ائتلاف مخالفان سوری (مخالفان خارج نشین نظام سوریه) خبر داد و "برنادیت میهان" سخنگوی شورای امنیت ملی گفت که وی دیدگاه خود درباره رسیدن به راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه را برای رایس تشریح کرد.

یک منبع آمریکایی مسوول خاطرنشان کرد: دیدار رایس و الخطیب درباره اظهارات اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا، پیرامون احتمال مذاکره با بشار اسد رییس جمهور سوریه و نتایج کنفرانس ژنو به عنوان چارچوب مناسب برای حل بحران سوریه بود و رایس هم تاکید کرد که کشورش به تحقق انتقال سیاسی با حفظ موسسات دولتی سوریه و حمایت از اقلیت ها پایبند است.

معاذ الخطیب در سفر به واشنگتن با تعدادی از کارشناسان و مسوولان آمریکایی دیدار کرد و در سخنرانی در آکادمی خاورمیانه واشنگتن، زنده کردن روند مذاکرات مفیدی با عنوان "ژنو3" را خواستار شد و از جامعه جهانی خواست با ترک وضعیت رکود فعلی خود در قبال بحران سوریه وارد عمل شود.

وی ابراز عقیده کرد: "ژنو3 پیشنهادهایی را برای بحران سوریه مطرح می کند که یکی از آنها باید تشکیل شورای ریاستی با اختیارات کامل و متشکل از دو نظامی باشد که یکی از آنها از داخل حکومت فعلی و دیگری از بین معارضان به علاوه سه تن از شهروندان که یکی از حکومت و دوتای دیگری از بین معارضان باشند".

رییس اسبق ائتلاف معارضان سوری در این دیدار ادعاهای واهی علیه ایران مطرح اما در عین حال "از مشارکت ایران در روند مذاکرات برای رسیدن به حل بحران سوریه استقبال کرد".

الخطیب ضمن تاکید بر ضرورت مذاکره مستقیم خاطرنشان کرد: مذاکره به صورت صریح و بی واسطه با دولت فعلی می تواند به راه حلی با خسارت های کمتر برای همه طرف ها منجر شود و آرامش را به سوریه بازگرداند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها