پیامدهای تجاوز عربستان بر گفتگوی ملی یمن

پیامدهای تجاوز عربستان بر گفتگوی ملی یمن
پنج‌شنبه 3 ارديبهشت 1394 - 10:18

صنعا (العالم)ـ حملات تجاوزگرانه عربستان سعودی به یمن، پیامدهای منفی بر اوضاع سیاسی به ویژه بر گفت وگوی ملی در این کشور گذاشته است.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار شبکه خبری العالم از صنعا، شماری از ناظران سیاسی معتقدند که حملات تجاوزگرانه عربستان سعودی که از حدود یک ماه پیش و با اقدام یک جانبه ریاض و برخی کشورهای منطقه علیه ملت یمن صورت گرفت، با شکست مواجه شده است.

یمنی ها به دنبال تحرکات عربستان سعودی در زمان برگزاری گفت وگوی ملی در صنعا، بارها تاکید کردند که ریاض درصدد است گفت وگوی ملی را با انجام ترورها و طرح استعفاها مانند استعفای عبدربه منصور هادی، رییس جمهور مستعفی و فراری یمن، که با دستور عربستان صورت گرفت، گفت وگوی ملی را از مسیر خود منحرف و کشور را گرفتار خلاء سیاسی کند.

یمنی ها اکنون و پس از اعلام توقف حملات عربستان تاکید می کنند که نتایج نشست گفت وگوی ملی همچنان مرجع به شمار می آید و اجرای آن یکی از اهداف انقلاب 21 سپتامبر است.

نیروهای یمنی تصریح کردند که توافق صلح و شراکت که با توافق تمام طرف های سیاسی با نظارت فرستاده دبیر کل سازمان ملل متحد به یمن صورت گرفت، یک معیار و مبنای مهم برای حل و فصل برخی اشکالات و تخلفات صورت گرفته درخصوص نتایج نشست گفت وگوهای ملی در این کشور به شمار می رود. نتایج گفتگوهای ملی نیز شامل راهکارهای مهمی در چارچوب توافقنامه صلح و مشارکت در زمینه شکل و ساختار دولت و دیگر مسایل ملی بوده است.

با توجه به دخالت عربستان سعودی، یمنی ها رفتن منصور هادی به عدن را اقدامی با هدف مانع تراشی بر سر گفت وگوها ارزیابی کردند و رفتن هادی به عدن در حالی بود که گفت وگوها در هتل موفنبیک صنعا تا آخرشب قبل از تجاوزگری به صورت مناسبی پیش می رفت.

ناظران سیاسی با توجه به نتایج روند حوادث یمن در چند سال پیش معتقدند که عربستان به شدت برای به شکست کشاندن توافق میان گروه های سیاسی با نظارت جمال بن عمر، میانجیگر سازمان ملل متحد در امور یمن، تلاش کرد. اقدامات مخرب عربستان سعودی در حالی صورت گرفت که گروه های سیاسی به راهکارهایی برای این توافق دست یافته بودند که تعیین شورای ریاستی و دولت انتقالی،آغاز این راهکارها بود؛ حتی کار به آنجا کشید که بن عمر از منصور هادی خواست تا نمایندگان خود را برای شورای ریاستی و مجلس ملی انتخاب کند.

اما ریاض سعی کرد تا این دستاوردها را از بین ببرد و ابتکار شورای همکاری خلیج فارس در دستور کار قرار گیرد و دلیل این مدعا نیز فشارهایی است که بر بن عمر، نماینده سازمان ملل در امور یمن، اعمال شد تا استعفا کند.

به نظر می رسد که نقشه میز گفت وگوهای آینده با توجه به مواضعی که پس از تجاوزگری عربستان سعودی اتخاذ شد، تا حدودی تغییر کرد، برخی گروه های سیاسی تجاوزگری را تایید کردند و به آن امید بستند که در راس آنها عبدربه منصور هادی بود چون فکر می کرد در یک تانک سعودی به صنعا و یا از طریق یک ناو آمریکایی به عدن بازخواهد گشت.

01:15 - 23/04 - IMH

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها