ترکیه؛ واگرایی احزاب و گزینه انتخابات زودهنگام +فیلم

جمعه 22 خرداد 1394 - 11:20

پیامدهای انتخابات ترکیه بیش از آن است که در ابتدا تصور می شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "رجب طیب اردوغان"رئیس جمهور ترکیه بالاخره پس از گذشت ۴ روز از زمان اعلام نتایج انتخابات پارلمانی این کشور سکوت خود را شکست و از احزاب ترک خواست که دست از لجاجت بردارند و هرچه زودتر برای تشکیل دولت اقدام کنند.

پس از انتخابات، محافلی در حزب عدالت و توسعه به دنبال بحث در مورد احتمال پذیرش دولت ائتلافی، سخن از انتخابات زودهنگام به میان می آورند. در این میان، بروز تنش و خشونت در برخی از مناطق ترکیه موجب شد رئیس جمهور این کشور سکوت خود را شکسته و به بحران در ترکیه اذعان کند.

اردوغان گفت: نتایج انتخابات به معنای این نیست که ترکیه بدون حکومت باقی می ماند. وی تصریح کرد: امکان ندارد ما ترکیه را بدون دولت و رئیس رها کنیم.. ما خواستار تشکیلات سیاسی برای بردوش گرفتن مسئولیات ها هستیم تا کشورمان بتواند این مرحله را با کمترین خسارت پشت سر بگذارد.

سخنان اردوغان یک روز پس از اظهارات احمد داوود اوغلو نخست وزیر مستعفی ترکیه از قصد حزبش برای رایزنی ها درخصوص تشکیل دولت ائتلافی با اشاره به گزینه های دیگر، صورت می گیرد.

اوغلو تصریح کرد: تنها حزب عدالت و توسعه امکان دارد رهبری ائتلاف را برعهده گیرد و اگر دیگران مانع تشکیل دولت ائتلافی شوند در این هنگام ما همه راه حل های دیگر را بررسی می کنیم.

امروزه بسیاری به حزب دموکراتیک خلق‌ ها، به عنوان یک معیار و محک در معادلات سیاسی کنونی در ترکیه می نگرند که موافقت خود را برای تشکیل دولت ائتلافی مشروط به آن دانسته که حزب عدالت و توسعه را شامل نشود.

"صلاح الدین دمیرتاش" رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ ها، تلاش ترکیه برای بحث درباره انتخابات زودهنگام را بی فایده دانست و گفت: ما باور داریم که ترکیه باید در مسیر تشکیل دولت ائتلافی گم بردارد.

دمیرتاش حکومت ترکیه را متهم کرد که در خشونت های استان دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه نقش تماشاچی را ایفا کرده است.

در انتخابات پارلمانی، حزب حاکم عدالت و توسعه نتوانست اکثریت آراء را برای تشکیل کابینه به دست آورد و از این رو مجبور است برای تشکیل دولت با دیگر احزاب راه یافته به پارلمان ائتلاف کند. این در حالی است که اگر این حزب نتواند دولت ائتلافی تشکیل دهد، باید انتخابات زود هنگام پارلمانی برگزار شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها