فضای حاکم بر ژنو قبل از کنفرانس یمن+ویدئو

دوشنبه 25 خرداد 1394 - 20:14

ژنو، العالم ـ جلسات رایزنی برای آغاز کنفرانس ژنو از شامگاه روز گذشته با دیدار دبیر کل سازمان ملل با هیأت‌های شرکت‌کننده در کنفرانس در حالی آغاز شده که به سبب مواضع عربستان و هم‌پیمانانش، نوعی بدبینی بر فضای نشست ژنو حاکم است.

 به گزارش خبرنگار اعزامی العالم به ژنو، این باور وجود دارد که موانع بر سر مسایل فنی متعلق به روند رایزنی ها، به طور کامل و نهایی برداشته نشدند؛ همچنین برخی بدبینی ها و شاید مواضع محتاطانه بر تمام تحرکات سازمان ملل به منظوردست یافتن به تفاهماتی از طریق برگزاری دیدارهای جداگانه برای گردهم آوردن تمام طرفهای یمنی بر سر میز مذاکره، حاکم شده است. و به نظر می رسد گردهم آوردن تمام طرفهای یمنی بر سر میزمذاکره دشوار باشد با توجه به اصرار و پافشاری عربستان و هم پیمانانش برای دیکته کردن این امر بر هیات عبدربه منصور هادی که تا قبل از توافق بر سر اجرای قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره یمن، گفتگویی با هیات گروههای داخلی یمن نداشته باشد.

کریم باغستانی افزود: لحن بیانیه بان کی مون دبیر کل سازمان ملل که اندکی پیش صادر شد، حاکی از نوعی خوشبینی محتاطانه است؛ وی ابراز امیدواری کرد که تمام طرفهای یمنی را گردهم آورد و از آمدن طرفهای یمنی دیگری برای مشارکت در کنفرانس ژنو سخن گفت؛ بهرحال می توان گفت که نشستهای رایزنی قبل از کنفرانس ژنو از شامگاه روز گذشته با دیدارهای مقدماتی بان کی مون با هیات ها آغاز شد.

خبرنگارالعالم خاطرنشان کرد که طبیعتا بان کی مون دیدارهای مقدماتی خود را با نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس و هیات عبدربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی یمن آغاز کرد و همانگونه که انتظار می رفت بان کی مون دیدارهای خود با کشورهای گروه 16 را امروز صبح از سرگرفت و این علاوه بر دیدارهایی که در داخل ساختمان سازمان ملل در ژنو، در فضایی آکنده از بدبینی و احتیاط به سبب مواضع عربستان و کشورهای هم پیمان آن در قبال بحران یمن صورت گرفت.

وی افزود: دبیر کل سازمان ملل در بیانیه خود تاکید کرد که در انتظار هیات جنبش انصارالله است که تا این لحظه هنوز به ژنو نرسیده است. به نظر می رسد شیوۀ نگارش برخی از دعوتنامه ها که توسط سازمان ملل تنظیم می شود، زمینه ساز برخی موانع شده است بویژه که برخی اتهامات متوجه فرستاده سازمان ملل است که نماینده مستقیم بان کی مون به شمار می آید؛ همچنین از میزان اعتبار و جدیت و منطقی بودن فرستاده سازمان ملل سخن به میان می آید که این امر به نوبه خود بر موضع سازمان ملل منعکس می شود و نیز سبب می شود تا هیات جنبش انصارالله مواضع محتاطانه اتخاذ کند و به نظر میرسد که مناقشات و بحث و بررسیها تا آمدن هیات انصارالله ادامه یابد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها