پرونده "عرفات" در فرانسه بسته شد

پرونده
چهارشنبه 31 تير 1394 - 11:45

دادستانی کل فرانسه اعلام کرد که این کشور تمایلی به تحقیق درباره دلایل فوت یاسر عرفات رهبر سابق تشکیلات خودگردان ندارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم،  دادستان کل فرانسه که مسؤول این تحقیقات بود، درخواست کرد تحقیقات درباره مشکوک بودن فوت یاسرعرفات "ابوعمار" و احتمال مسموم شدن وی، خاتمه یابد.

دادستانی شهر نانتیر دوهفته پیش پایان اقدام قضایی بازپرسان  فرانسوی درباره تحقیقات پیرامون  مرگ یاسر و احتمال ترور وی را اعلام کرد.

دادستانی فرانسه تأکید کرد  بازپرسان  30 آوریل به ماموریت خود پایان دادند و پرونده به دادستانی ارجاع شد تا  طی سه ماه ، نتیجه تحقیقات را اعلام دارد.

ابتدای سال جاری نیز کارشناسان تعیین شده توسط  دادگستری فرانسه بار دیگر فرضیه ترور عرفات و احتمال مسموم کردن وی با ماده پلوتونیوم را بعید دانستند. 

عرفات در 11 نوامبر 2004 در بیمارستانی نزدیک پاریس فوت شد.

به دنبال کشف ماده پلوتونیوم در وسایل شخصی یاسر عرفات و شکایت سهی عرفات بیوه وی؛  سه قاضی از نانتیر از اگوست 2012 مسئول تحقیق و بررسی این مساله شدند.

درنوامبر سال 2012 نیز قبرعرفات در رام الله گشوده شد و شصت نمونه از وی گرفته و برای تحقیق در اختیار سه تیم  کارشناسی سوئیس ، فرانسه  و روسیه گذاشته شد.

 ماجرای نبش قبر عرفات برای تحقیق درباره دلیل مرگ او، از اینجا شروع شد که مقادیر زیادی ماده رادیو اکتیو و سمی پلوتونیوم 201 در بدن عرفات کشف شد.

گفتنی است  الکساندر لیتفیننکو جاسوسی سابق روسیه نیز  سال 2006 در لندن بر اثر مسمومیت با این ماده رادیو اکتیو کشته شده بود .

علاوه بر تیم روسیه ، کارشناسان فرانسوی نیز سال 2013  احتمال مسموم شدن عرفات را بعید دانستند.

کارشناسان فرانسوی اعلام داشتند وجود رادون که گازی طبیعی و دارای رادیو اکتیو در محیط خارجی است شاید توجیهی برای افزایش مواد رادیو اکتیو باشد.

این در حالی است که کارشناسان سوییسی معتقدند فرضیه مسموم شدن وی با نتایج تحقیقاتشان بیشتر سازگاری دارد.

دادستانی نانتیر پایان دسامبر با درخواست سهی عرفات برای انجام آزمایشهای جدید مخالفت کرد اما بازپرسان  ،خواهان انجام آزمایشهای جدیدی توسط کارشناسان شدند در حالی که امروز مختومه شدن پرونده احتمال مسموم کردن وی اعلام شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها