بازی جدید فرانسه درسوریه؛ شنا برخلاف جریان آب

بازی جدید فرانسه درسوریه؛ شنا برخلاف جریان آب
پنج‌شنبه 19 شهريور 1394 - 19:08

پاريس، (العالم)- وزیر خارجه فرانسه در حالی اعلام کرده که به مناطق آزاد شده در سوریه کمک های مالی اعطا می کند که این مناطق پس از داعش به دست دیگر گروه های تروریستی افتاده که دست کمی از داعش ندارند.

مواضع جدید فرانسه در حالی اتخاذ شده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا اینک خواستار همکاری با دولت سوریه برای مقابله با تروریست ها و بحران آوارگان ایجاد شده درمنطقه هستند که اروپا را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

با گذشت نزدیک به 5 سال از بحران سوریه مواضع سیاسی غرب درباره راههای تعامل با آن در حال تغییر است زیرا پیامدهای این بحران کل منطقه را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت پدیده مهاجرت و آثار امنیتی، اقتصادی و اجتماعی آن گریبانگیر جوامع اروپایی نیز شده است.

پیامدهای بحران سوریه مقامات اروپایی را به بازنگری مواضعشان در قبال دمشق واداشت تا جایی که خوزه مانوئل گارسیا وزیر خارجه اسپانیا در دیدار با مقامات تهران خواستار مذاکره با بشار اسد به منظور آتش بس شد و سباستین کورتس همتای اتریشی او نیز از کشورهای غربی خواست، با بشار اسد برای مبارزه علیه داعش همکاری کنند. متیو رینزی نخست وزیر ایتالیا نیز با بیان این که حملات هوایی ائتلاف آمریکا علیه تروریست ها نتایج معکوس در پی دارد، از قطع ادامه همکاری با این ائتلاف خبر داد.

اما با وجود این تغییر مواضع در بیشتر کشورها فرانسه هنوز به دنبال نقشی می گردد تا در کنار آمریکا به ایفای آن بپردازد و البته بحران آوارگان را بهانه ای برای توجیه دخالت نظامی و مشکلات اقلیت های دینی را بهانه ای برای تقسیم جغرافیایی سوریه قرار داده است.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در همین چارچوب با بی توجهی به دولت قانونی سوریه و مقتضیات قانون بین المللی که هرگونه اقدام در قبال هر منطقه ای از خاک سوریه را مستلزم تعامل با دولت دمشق می داند؛ وعده کمک های مالی در عرض چند ماه آینده برای مناطق آزاد شده از سیطره داعش را داد که برای طرح های عمرانی و زیرساختی، خدمات اساسی و آموزش نیروهای پلیس اختصاص داده خواهد شد.

البته فابیوس فراموش کرده مناطقی که وی از آن سخن می گوید از وجود داعش خالی شده اما جای آنها را تروریست های دیگری گرفته اند که با همان اقلیت های مورد ادعای فابیوس بهتر از داعشی ها رفتار نمی کنند.

این در حالی است که غربی ها اصرار دارند جلوی هرگونه کمک های روسیه از جمله کمک های انسانی آن را بگیرند و این موضوع را در نظر نمی گیرند که همکاری نظامی میان دمشق و مسکو سابقه ای بیش از 60 سال دارد و هرگز قطع نشده است که این اقدام نشانگر تلاش غرب برای توسعه دخالت ها و تغییر موازنه ها با تکیه بر بهانه های بی اساس است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها