اعتراض سوریه به تحریف منشور سازمان ملل

اعتراض سوریه به تحریف منشور سازمان ملل
پنج‌شنبه 26 شهريور 1394 - 19:36

سوریه از اقدام انگلیس، استرالیا و فرانسه مبنی بر اتخاذ تدابیر نظامی علیه این کشور با تحریف عمدی ماده 51 از منشور سازمان ملل ابراز شگفتی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد: این اقدام خودسرانه کشورهای نامبرده با متن این منشور و قطعنامه های شورای امنیت به وضوح در تناقض است.
وزارت امور خارجه سوریه با استناد به منشور 688/2015/اس مورخه 8-9-2015 و منشور 693/2015/اس مورخه 9-9-2015 در دو پیام جداگانه برای دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت بین الملل نوشت: به اطلاع شورای امنیت بین الملل می رسانیم که انگلیس، استرالیا و فرانسه با تحریف عمدی ماده 51 از منشور سازمان ملل اقدام به اتخاذ تدابیر نظامی ضد جمهوری عربی سوریه کرده اند. این اقدام تناقض آشکاری با منشور یادشده و قطعنامه های شورای امنیت مخصوصا قطعنامه های شماره 2170 و 2178 و 2199 دارد. در تمام این قطعنامه ها بر لزوم احترام به وحدت و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید شده است.
وزارت امور خارجه سوریه خاطرنشان کرد: در ماده 51 از منشور سازمان ملل تصریح شده است که "در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو سازمان ملل متحد تا زمانی که شورای امنیت اقدام لازم برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عمل آورد هیچ یک از مقررات این منشور به حق طبیعی دفاع از خود خواه فردی یا دسته جمعی لطمه‌ای وارد نخواهد کرد." گو اینکه این سه کشور مدعی شده اند که بنا به درخواست دولت عراق و به منظور پشتیبانی از تلاشهای جمعی در دفاع عراق از خود، اقدام به اتخاذ این تدابیر کرده اند.
این وزارتخانه در ادامه گفت: دولت سوریه در این راستا مراتب شگفتی خود را از اقدام این سه کشور - که برخی از آنها عضو دائم شورای امنیت هم هستند – به نقض قانون بین الملل و منشور سازمان ملل و جسارت در تحریف مفهوم این ماده مهم و حساس از منشور اعلام می کند. این اقدام می تواند منجر به ترویج هرج و مرج و جنگ در جهان شود مضافا بر اینکه سوریه نیز هرگز چنین درخواستی نکرده است. کما اینکه شورای امنیت بین الملل پیشتر قعطنامه هایی را درباره مبارزه با تروریسم در سوریه صادر کرده است این قطعنامه ها برای کشورهای عضو در سازمان ملل متحد الزام آور هستند.
وزارت خارجه سوریه در ادامه گفت: ارتش سوریه بنا به وظایف قانونی خود و با داشتن مجوز از دولت سوریه ظرف چهار سال گذشته لحظه ای در مبارزه با گروههای تروریستی مثل "داعش" و "النصره" و دیگر گروههای وابسته به القاعده کوتاهی نکرده است. این گروههای تروریستی از حمایت مالی و تسلیحاتی و آموزشی ترکیه، اردن، عربستان، قطر و کشورهای غربی شناخته شده برخوردار بوده اند. حال هر کشوری که واقعا می خواهد با تروریستها بجنگد قبل از هر کاری با دستاوردها و پیروزیهای ارتش و و نیروهای مسلح سوریه را در این راه به رسمیت بشناسد و خود را با آن هماهنگ کند.
این وزارتخانه خاطرنشان کرد: دستاوردهای ارتش سوریه در مبارزه با "داعش" و "جبهه النصره" و دیگر گروههای تروریستی مسلح، دروغ بودن این ادعاهای سخیف را که مخصوصا در پیام استرالیا آمده است و اصلا لایق پاسخ نیستند نشان می دهد. گواینکه گروه موسوم به "ائتلاف بین المللی" به رهبری امریکا در مأموریت ادعایی خود در مقابله با تروریسم شکست خورده و تا کنون هیچ دستاوردی نداشته است و حتی به تروریستهای داعش و دیگر گروههای تروریستی همدست آن اجازه داد آزادانه نه فقط در سوریه و عراق بلکه در مصر، لیبی، یمن، تونس، کویت، عربستان و حتی برخی کشورهای غربی جولان دهند.
وزارت خارجه سوریه تأکید کرد که هرگونه حضور مسلحانه در خاک سوریه یا هرگونه تعرض زمینی، هوایی یا دریایی به بهانه مبارزه با تروریسم از سوی هر کشوری را بدون موافقت دولت سوریه، نقض حاکمیت کشور می داند. همچنین خاطرنشان کرد که مبارزه با تروریسم در خاک سوریه مستلزم همکاری و هماهنگی تنگاتنگ با دولت سوریه به منظور اجرای قطعنامه های شورای امنیت در این خصوص است.
این وزارتخانه در ادامه گفت: مبارزه حقیقی با تروریسم مستلزم این است که دولتهای انگلیس، استرالیا و فرانسه و دستگاههای وابسته به آنها دست از صدور عناصر تروریست و افراطی به سوریه بردارند و از حمایت لوجستیکی و تبلیغاتی از آنها برای ترویج افکار گمراه و ویرانگرشان خودداری کنند.
وزارت خارجه سوریه در پایان خاطرنشان کرد که این کشور بر لزوم پایبندی انگلیس، استرالیا و فرانسه به قطعنامه های شورای امنیت به ویژه قطعنامه های شماره 2170 و2178 و 2199 درباره اهمیت احترام به وحدت و سلامت اراضی سوریه تآکید می کند؛ و خواستار توقف تمامی این تجاوزات و تفسیرهای اشتباه از ماده 51 منشور سازمان ملل متحد است.  

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها