نویسنده فلسطینی مطرح کرد :

تشابه و تفاوت های انتفاضه سوم فلسطین با قیام های قبلی

تشابه و تفاوت های انتفاضه سوم فلسطین با قیام های قبلی
يکشنبه 19 مهر 1394 - 14:49

العالم - یک نویسنده و شاعر فلسطینی تاکید کرد که انتفاضه سوم فلسطین در شرایط و با روندی آغاز شده ا ست که آن را از دو انتفاضه قبلی متمایز می کند

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، " منیر شفیق " در مطلبی که فلسطین الیوم آن را منتشر کرد نوشت: بدون شک، انتفاضه سوم شروع شده است. این انتفاضه نیز مانند انتفاضه های اول و دوم از همان آغاز ویژگی های خاص خود و روندی دارد که آنرا از انتفاضه های قبلی متمایز می کند.

شفیق افزود : این مساله با توجه به وجود اختلافات بسیار در شرایط و موازنه قوا و تحولات مختلف، مساله طبیعی است ؛ از این رو ، مقایسه شکلی میان این انتفاضه و انتفاضه های قبلی درست نیست. از جمله ویژگی هایی که انتفاضه فعلی را از دو انتفاضه قبلی متمایز می کند، اولاً : تغییر در وضعیت رژیم صهیونیستی است که به علت ضعف و انزوا و سوء مدیریت و وضعیت عمومی خود با تنگنای سیاسی ونظامی بی سابقه ای مواجه شده است.

دوم : وجود محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و سرویس های امنیتی وی و تمایل او برای هماهنگی امنیتی با رژیم اشغالگر اسرائیل برای حفظ اشغالگری و ادامه شهرک سازی و یهودی سازی قدس در راستای ادامه سیاست رهبران مقاومت و مقابله با هرنوع تلاش برای اعتراض و قیام مردمی است.

سوم : تشدید درگیری ها در سطح منطقه و در سطح کشورهای عربی و جهان است که اوضاع را ناآرام کرده است و آمریکا توان برای ایفای نقش اول برای کنترل حوادث را ندارد.

"تصمیم جدی مردم در قدس و کرانه باختری و باریکه غزه و اراضی اشغالی 48 برای منتقل شدن به وضعیت انتفاضه فراگیر و مقاومت با وسایل ابتدائی و به شکل خودجوش ، مهمترین وجوه تشابه انتفاضه سوم با انتفاضه های قبلی است."

اما وجه تشابه میان این سه انتفاضه فلسطینی ها ، تصمیم جدی مردم در قدس و کرانه باختری و باریکه غزه و اراضی اشغالی 48 برای منتقل شدن به وضعیت انتفاضه فراگیر و مقاومت با وسایل ابتدائی و به شکل خودجوش است.

افزون بر همبستگی کشورهای عربی و اسلامی و علیرغم درگیری های داخلی در کشورهای عربی ، باید افزایش همبستگی افکار عمومی عربی و اروپا به ویژه با ملت فلسطین و نیز در مخالفت با سیاست های رژیم صهیونیستی مورد توجه قرار گیرد.  این مساله عامل بسیار مهمی درتنگ کردن عرصه بر نتانیاهو و کابینه و ارتش وی است که زمینه را برای موفقیت انتفاضه در صورت ثبات آن طی چند ماه فراهم می کند.

اگر کابینه نتانیاهو تصمیم به اجرای طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی میان مسلمانان و یهودیان گرفته است، نه تنها ملت فلسطین در قدس و کرانه باختری ، بلکه همه کسانی را که مسجدالاقصی برایشان مهم باشد، تحریک کرده است، و همین مساله موجب شروع انتفاضه شده است که روز به روز تشدید می شود. اما هدف انتفاضه نباید فقط محدود به ناکام گذاشتن این تلاش و وادار کردن کابینه نتانیاهو به عقب نشینی باشد ، همان طور که قبلاً اتفاق افتاد. این نتیجه از هم اکنون تضمین شده است و هرچند که محمود عباس بخواهد مانع از تحرکات مردمی برای خاموش کردن انتفاضه باشد، نباید آنرا پذیرفت.

انتفاضه باید این اهداف را دربرداشته باشد، و متوقف نشود مگر اینکه همه اهداف آن محقق شود و این مساله می تواند به اشغال کرانه باختری و شهرک سازی و اسرا از یک سو و مشکل محاصره غزه از سوی دیگر ، پایان دهد و بنابراین ، انتفاضه فعلی نباید فقط به توقف هتک حرمت و تهدیدات علیه مسجدالاقصی منتهی شود، بلکه آنچه که باعث می شود خطر علیه مسجدالاقصی بماند و حتی خطر تخریب آن وجود داشته باشد، ادامه اشغالگری و سیاست های شهرک سازی رژیم اشغالگر اسرائیل و یهودی سازی قدس و اسارت ده ها هزار فلسطینی است.

این انتفاضه ، ازهم اکنون ممکنست درحمایت از مسجدالاقصی پیروز باشد، اما درصورت ادامه می تواند بر اشغالگری و شهرک سازی و یهودی سازی پیروز شود و به آزادی همه اسرای فلسطینی از زندان های رژیم اشغالگر اسرائیل منجر شود. بنابراین، موازنه قوای جهانی و منطقه ای و عربی می تواند به پیروزی این انتفاضه منجر شود. و این مساله باید آنرا از انتفاضه اول که با توافق اسلو ناکام ماند، متمایز کند، و باید ویژگی داشته باشد که آنرا از انتفاضه دوم متمایز کند ؛ انتفاضه ای که قطع ارتباط با باریکه غزه و جدا شدن شهرک ها را به منظور توقف آن و زمینه سازی برای دوره هماهنگی امنیتی درکرانه باختری و تنها ماندن قدس و مسجدالاقصی را به دنبال داشت.

 

منیر شفیق

اما انتفاضه دوم با آزادسازی باریکه غزه ، پیروزی محدودی را به دنبال داشت. از این رو، انتفاضه سوم باید به انتفاضه آزادسازی قدس و کرانه باختری و آزادی بدون قید و شرط اسرا منجر شود تا بدین ترتیب تغییر اساسی در معادله فلسطینی ها به سمت آزادی کامل فلسطین حاصل شود.

اطمینان از موازنه قوا و شرایط حاکم ، زمینه را برای شکست دادن رژیم اشغالگر اسرائیل و شهرک سازی در قدس و کرانه باختری فراهم می کند.

"اطمینان از موازنه قوا و شرایط حاکم ، زمینه را برای شکست دادن رژیم اشغالگر اسرائیل و شهرک سازی در قدس و کرانه باختری فراهم می کند."

این انتفاضه ، فقط انتفاضه اعتراض و خشم نیست، بلکه انتفاضه پیروزی است، زیرا دشمن صهیونیست در تنگنا قرار دارد و اقدامات این رژیم بر انزوای خود و خشم جهانی ضد خود می افزاید. همچنان که هم پیمانان آن نمی توانند پیروز شوند ، چنانچه در گذشته پیروز شدند ، اما وضعیت ناآرام در کشورهای عربی که اوضاع را بحرانی کرد باید زمینه را برای بحرانی شدن اوضاع ضد دشمن صهیونیست درقدس و کرانه باختری و باریکه غزه و درسراسر اراضی فلسطینی فراهم کند.

نویسنده و شاعر فلسطینی در ادامه مطلب خود یاد آور شد : این بحرانی شدن واجب ، بحرانی شدن در جهت درست است، آیا منطقی ودرست است که درچنین شرایطی ، باریکه غزه بعد از جنگ 2014 همچنان درمحاصره باشد و اوضاع ضد دشمن صهیونیست بحرانی نشود. هنوز پیامدهای جنگ 2014 باقی است ، محاصره ادامه دارد و دراین منطقه بازسازی صورت نمی گیرد و این بدان معناست که جنگ همچنان ادامه دارد.

همین مساله درباره مسجدالاقصی نیز صدق می کند، آیا درست و منطقی است که در مسجدالاقصی تقسیم زمانی و مکانی صورت گیرد و برای ساخت معبد موهوم ، برنامه ریزی شود و انتفاضه فراگیر با همه قوا و امکانات ضد رژیم اشغالگر اسرائیل و شهرک سازی پیش نرود؟ آیا درست و منطقی است که هماهنگی امنیتی درکرانه باختری ادامه پیدا کند و به قدس نیز کشیده شود و رژیم اشغالگر اسرائیل به شهرک سازی و بازداشت و کشتار فلسطینی ها و محاصره باریکه غزه و تعرض به مسجدالاقصی و مقدسات اسلامی و مسیحی ادامه دهد.

دریک کلام می توان گفت که ملت فلسطین درقدس و کرانه باختری و باریکه غزه ، احق به شروع انتفاضه فراگیر و به شکستن محاصره غزه و لو با ازسرگیری جنگ ضد رژیم صهیونیستی هستند.

منیر شفیق در پایان مطلب خود نوشت : ولی کسانی که این رویکرد مورد خوشایند آنان نیست ، باید به ما بگویند که در مسجدالاقصی چه اقداماتی برای یهودی سازی این مکان روی می دهد؟ درکرانه باختری چه اتفاقاتی می افتد؟ در منطقه تحت محاصره باریکه غزه چه اتفاقی می افتد؟ سپس پاسخ دهند که چگونه می توان پاسخ درست و موفقی به این اقدامات داد. سوال اینجاست ، به ما بگویید که دشمن صهیونیست چه زبانی را می فهمد؟  نمی خواهیم درباره زبانی که برخی از ما ، برخی دیگر را درخارج از فلسطین خطاب قرار می دهیم و آنرا در داخل فلسطین منع می کنند، سوال کنیم.

پربیننده ترین خبرها