هماهنگی روسیه با سازمان ملل درباره سوریه

هماهنگی روسیه با سازمان ملل درباره سوریه
شنبه 16 آبان 1394 - 12:38

العالم - رایزنی ها و فعالیت های نماینده ویژه سازمان ملل متحد درامور سوریه نشان می دهد که وی در روزهای اخیر هماهنگی های خود را با روس ها برای حل مشکلات سوریه بیشتر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این  هماهنگی ها در چارچوب تلاش برای برگزاری نشست دیگری برای حل بحران سوریه دنبال می شود که قرار است برای بررسی بحران سوریه روز شنبه هفته آینده مصادف با 14 نوامبر( بیست و سوم آبان ) در اتریش برگزارشود.

تارنمای روزنامه عرب زبان السفیر روز شنبه نوشت: رایزنی های استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه با طرف هائی همچون سوریه، روسیه، آمریکا و مخالفان سوری سرانجام زمینه برگزاری اجلاس وین 2 را فراهم کرد. میستورا روز سه شنبه این هفته در شورای امنیت سازمان ملل پیشنهادهائی را برای کمک به حل بحران سوریه براساس توافقات اجلاس وین 1 ارائه خواهد کرد.

میستورا همزمان با تلاشش برای برگزاری اجلاس وین 2 برای فرونشاندن آتش درگیری ها نیز تلاش می کند به عنوان مثال همچنان پیگیر آغاز آتش بس در منطقه الوعر شهر حمص است منطقه ای که از 2 سال پیش تاکنون تحت تصرف تروریست ها است و ارتش سوریه آن را محاصره کرده است.

دولت سوریه با طرح آغاز آتش بس در منطقه الوعر که همچنان کمک های بشردوستانه به دست ساکنین اش می رسد، موافقت کرده است.

میستورا در زمان برگزاری اجلاس وین 1 با ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه دیدار کرد و مساله استفاده از بشکه های انفجاری را پیش کشید و جوابی که دریافت کرد این بود که نظام دمشق از بشکه های انفجاری استفاده نمی کند و پیش کشیدن این مساله همزمان با برگزاری اجلاس وین 1 در راستای تأمین منافع سیاسی برخی طرف ها است. مقام های روسی و سوری متفق القول هستند که رسانه های مغرض به دروغ مدعی حملات هوائی روسیه به مواضع غیرنظامی در سوریه هستند و واقعیت اینست که گروه های مسلح (تروریستی) از سلاح های ممنوعه و کُشنده استفاده می کنند و گزارشی بین المللی و موثق نیز صراحتاً فاش کرد که داعش در درگیری با گروه های رقیب در شهر مارع استان حلب در اوت 2015 از گاز شیمیائی خردل استفاده کرد. 

دولت سوریه به میستورا ابلاغ کرد که گروه های تروریستی از اسلحه و مهمات انبارهای ارتش ترکیه خصوصاً خمپاره جهنم استفاده می کنند خمپاره ای که گلوله های آن بر سر ساکنان برخی از مناطق شهر حلب ریخته شد و جان تعداد زیادی از مردم را گرفت.

ولید معلم در دیدار با میستورا به برخی از مواد نُهگانۀ بیانیه پایانی اجلاس وین 1 اعتراض کرد و گفت که این بیانیه برخی از کشورهای منطقه را ملزم به متوقف کردن حمایت های خود از گروه های تروریستی نمی کند.

رایزنی های چند روز گذشته میستورا نشان می دهد که وی بیش از پیش به روس ها برای حل بسیاری از مشکلات بزرگ تکیه کرده است و ناگفته نماند که گفته می شود آمریکائی ها هم اکنون در مقایسه با 5 سال گذشته احساس می کنند که تداوم و تشدید بحران سوریه خطراتی را درپی خواهد داشت هر چند میستورا تاکنون هیچ تغییر اساسی در دیدگاه طرف های منطقه ای و بین المللی دانه درشت درباره بحران سوریه ندیده است.  

مساله دیگر اینکه همزمان با آغاز تلاش ها برای برگزاری اجلاس وین 2 تلاش برخی از طرف های منطقه ای باعث همکاری و هماهنگی بی سابقه جبهه النصره ، داعش و دیگر گروه های مسلح (تروریستی) فعال در سوریه خصوصاً در مناطق مرزی شمال این کشور شده است به نحوی که مقامات روسی و سوری این مساله را با میستورا در میان گذاشتند و از وی خواستند که از طریق هماهنگی با آمریکائی ها فشارهائی را به عربستان ، ترکیه و قطر برای متوقف کردن حمایت های نظامی روزافزون خود از داعش و جبهه النصره وارد کند.

فهرست جدید اسامی شخصیت های سوری که باید با نظام دمشق مذاکره کنند، روی میز اجلاس وین 2 گذاشته خواهد شد لیستی که روس ها در حاشیه اجلاس وین 1 نسخه اولیه آن را به سعودی ها ارائه کردند و گفتند که این لیستِ حاوی اسامی 36 شخصیت سوری قابل اصلاح و بازنگری است.

دستگاه دیپلماسی روسیه در قاموس خود چیزی به نام آغاز مرحله انتقالی در سوریه ندارد زیرا مسکو از بشار اسد دست نخواهد کشید و در جواب پیشنهادکنندگان کناره گیری بشار اسد اعلام کرد " شما درپی آشوب در سوریه هستند نَه راه حل .. فقط مردم سوریه می توانند سرنوشت خود و نظام حاکم و آینده شان را تعیین کنند."

روس ها پس از برگزاری اجلاس وین 2 منتظر سفر سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به مسکو  پیش از پایان نوامبر کنونی خواهند بود و پیام های قطعی در این باره دریافت کرده اند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها