نارضایتی مردم ترکیه از کاخ نشینی اردوغان

نارضایتی مردم ترکیه از کاخ نشینی اردوغان
سه شنبه 19 آبان 1394 - 11:43

العالم - روزنامه تایمز به نقل از گزارشگر خود دراستانبول نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با تبدیل کاخ آخرین پادشاه عثمانی در استانبول به دفتر خصوصی خود انتقادات شدیدی را برانگیخته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم تایمز نوشت: کار ساخت کاخ ییلدیز که دروسط باغ های سرسبز و بزرگ و مُشرف بر تنگه بسفر واقع است، در زمان سلطان عبدالحمید دوم درسال  1880 پایان یافت و چند ساختمان مجزا نیز برای امور کاری و تفریحی دارد.

این روزنامه آمریکائی نوشت: کاخ ییلدیز پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی در سال 1922 مدتی کوتاه به کازینو تبدیل و سال 1978 با واگذاری آن به وزارت فرهنگ ترکیه به موزه تبدیل شد و به مدت 2 دهه در آن را به روی مردم باز نگه داشته بود.

تایمز اعلام کرد : سپس در کاخ ییلدیز به عنوان موزه به روی مردم باز نشد و نام این کاخ به مجتمع ریاست جمهوری استانبول تغییریافت.

روند تعمیر بسیار جنجال‌برانگیز کاخ از سال ۲۰۱۲ آغاز شد. در بخشی از این «بازسازی»، کاخ کلاً تخریب گشت و به همان مدل اما بدون گنبد پیازی شکل برجسته‌اش، ساخته شد.

میدان تقسیم، قلب تپنده استانبول، به همت مقاومت پارک گزی در سال گذشته، از روند عثمانی‌سازی نجات یافت. اگر اعتراض‌ها شکست می‌خوردند، چنارهای هفتادساله پارک بریده می‌شدند تا جا برای یک مرکز خرید باز شود. مرکز خریدی که مدلی از یک قرارگاه نظامی عثمانی بود و تا سال ۱۹۴۰ در آن‌جا به چشم می‌خورد.

علاوه براین اردوغان که حزبش به نام عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی اوایل نوامبر پیروز شد، کاخ جدیدی با بیش از هزار اتاق و هزینه 350 میلیون دلار به عنوان مقر ریاست جمهوری در آنکارا ایجاده کرده که جار و جنجال زیادی به راه انداخته است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها