با تجهیز 150 هزار مزدور آماده شد؛

نقشۀ عربستان برای حملۀ زمینی گسترده به سوریه

نقشۀ عربستان برای حملۀ زمینی گسترده به سوریه
شنبه 17 بهمن 1394 - 14:14

عربستان، برای دخالت نظامی در سوریه به بهانه مبارزه با داعش، 150 هزار نیروی نظامی را آموزش می دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دو منبع آگاهِ سعودی از برنامه ریزی عربستان برای آموزش نظامی 150 هزار نیروی نظامی جهت دخالت نظامی در سوریه در چارچوب مبارزه با داعش خبر دادند.
این دو منبع که شبکه سی.ان.ان نامِ آن ها را فاش نکرد، خاطر نشان کردند که بخش اعظمِ 150 هزار نیروی نظامی، سعودی خواهند بود و شماری از آنان نیز مصری ها، سودانی ها و اردنی هایی خواهند بود که در عربستان زندگی می کنند.
در این میان، مغرب، ترکیه، کویت، بحرین، امارات و قطر نیز متعهد شدند که در این چارچوب، نیروی نظامی در اختیار عربستان بگذارند. عربستان و ترکیه نیز از دو هفته پیش، افسرانی را منصوب کردند تا فرماندهی نیروهای مشترکی که از طریق ترکیه وارد شمال سوریه می شوند را به عهده گیرند.
در این عملیات، نام کشورهایی از آسیا نیز به چشم می خورَد که از میان آن ها می توان به  مالزی، اندونزی و برونئی اشاره کرد، این کشورها که فرماندهی مشترک تشکیل داده اند، هنوز این موضوع را علنی نکرده اند، اما انتظار می رود در میان این سه کشور، مالزی، زودتر از دیگران، نیروهای نظامی خود را به عربستان اعزام کند.
عربستان که هنوز نتوانسته است که از ورطه ای که در یمن برای خود ایجاد کرده است، رهایی یابد، به منظور درگیر شدن در سوریه، ماه مارس را برای آموزش نیروهای نظامی مشترک، مناسب اعلام کرده و ابراز امیدواری کرده است که تا آن زمان بتواند نیروهای یمنی را شکست داده و عبدربه منصور هادی نخست وزیر فراری و مستعفی یمن را به یمن برگرداند.
در این میان، واشنگتن از آمادگی عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه جهت جنگ با داعش استقبال کرد. اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا، روز پنج شنبه در این راستا گفت: هفتۀ آینده، در نشست بروکسل، پیشنهاد عربستان سعودی را بررسی خواهیم کرد.
از سوی دیگر، "کنستانتین کوساچوف" رئیس کمیسیون امور بین الملل در شورای اتحادیه روسیه (شورای عالی پارلمان این کشور) گفت: مشارکت عربستان سعودی در عملیات زمینی احتمالی در سوریه، می تواند بحرانِ این کشور را پیچیده تر سازد.
وی تاکید کرد که استفادۀ عربستان و ترکیه از نیروی نظامی در شرایط کنونی، با هدف تغییر دولت قانونی کنونی در سوریه، با توسل به زور صورت می گیرد و این مساله از نظر قانونی به هیچ وجه قابل قبول نیست.
کوساچوف همچنین ابراز نگرانی کرد که در صورت دخالت زمینی عربستان و ترکیه، نیروهای مخالفان و نیروهای دولتی سوریه، هدف حملات این کشورها قرار گیرند.
این نمایندۀ پارلمانی روسیه همچنین خاطر نشان کرد: تصمیمی که برای عملیات زمینی در سوریه اتخاذ شده، تصمیمی مشکوک و از همه نظر خطرناک است.

26

پربیننده ترین خبرها