واگذاری دو جزیره مصری به عربستان جنجال ساز شد

واگذاری دو جزیره مصری به عربستان جنجال ساز شد
يکشنبه 22 فروردين 1395 - 19:08

العالم - خبر ترسیم مجدد مرزهای مصر و عربستان و احتمال عقب نشینی مصر از تملک خود بر دو جزیرۀ تیران و صنافیر در شبکه های اجتماعی جنجال به راه انداخته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم این خبر نخستین بار توسط عبدالرحمن یوسف خبرنگار مصری در صفحه فیسبوکش منتشر شد که ادعا کرد به جزئیات دیدار ملک سلمان از کشور مصر دسترسی یافته که بر اساس آن قرار است مرزهای آبی میان دو کشور دوباره تعیین شود.
وی خاطرنشان کرد، در این دیدار توافق شده که در ازای دریافت سالانه 2 میلیارد دلار و نیز 25 درصد از بهای گاز و نفت استخراج شده از دو جزیر مورد اختلاف، مالکیت آنها به ریاض واگذار شود.
این خبر با وجود جنجال های به پا شده اما هنوز از سوی هیچ یک از دو کشور تکذیب یا تأیید نشده است.
خبر تعیین مجدد مرزها همچنین به طور رسمی توسط نشریه سعودی الحیاة بدون نام بردن از دو جزیره، منتشر شد و الشرق الاوسط خبرگزاری رسمی مصر نیز دیروز آن را منعکس و خاطرنشان کرد از طرف مصر "شریف اسماعیل" نخست وزیر و از طرف عربستان "محمد بن سلمان" جانشین ولیعهد و وزیر دفاع این کشور، این توافقنامه را امضا کرده اند.
در همین حال نشریه "فیتو" نزدیک به حکومت مصر نوشت که دو جزیره تیران و صنافیر که در توافقنامۀ تعیین مجدد مرزها آمده اند، در اصل متعلق به عربستان سعودی بودند که در سال 1950 به دلیل ضعف ارتش عربستان با موافقت نیروهای سعودی به اشغال مصر در آمدند تا در جنگ با اسرائیل از آنها استفاده شود و این موضوع به اطلاع انگلیس و آمریکا رسید.
این نشریه خاطرنشان می کند در سال 1976 نیروهای اشغالگر صهیونیستی تیران و صنافیر را اشغال کردند اما بعد از پیروزی مصر در جنگ 73 این دو جزیره به پروتکل نظامی معاهده "کمپ دیوید" پیوستند و در منطقه "جیم" قرار داده شدند که مصر حق حضور نظامی در آن را نداشت.
اخوان المسلمین اولین گروهی بود که با صدور بیانیه شدیداللحن به این توافق واکنش نشان داد و از بی توجهی به سرنوشت مصر و مصریان انتقاد کرد.
این گروه در بیانیه خود آورده است که بازی با سرنوشت مصر و پذیرفتن تعیین مجدد مرزهای آبی و اقتصادی کشور برای دریافت پول و حمایت سیاسی بیشتر به نفع یک گروه خاص و به منظور افزایش سیاست های سرکوب است.
این بیانیه می افزاید: اقدام های سیاسی و توافق های علنی و محرمانۀ عبدالفتاح سیسی، رییس جمهوری مصر، و اطرافیانش برای به بازی گرفتن حقوق مردم مصر و ثروت های این کشورغیرقانونی است و ملت حق دارد برای بازگرداندن آزادی و کرامت خود تلاش کند و حاکمان و نمایندگانش را خود برگزیند.
جمال حشمت از رهبران و عضو ارشد اخوان المسلمین  نیز در صفحه خود در توییتر نوشت: برای هزارمین بار تاکید می کنم که حمایت از رژیم شکست خورده و فاشیستی سیسی که روی خون ملت بنا شده و در حال احتضار است برای حامیان آن ننگ و عار است و هر توافقی با رژیم کودتا که شامل نادیده گرفتن حقوق تاریخی مصر و هدر رفتن ثروت آن است طبق نظر اکثریت مصری ها و قانون بین المللی باطل است.

202-211-9 

پربیننده ترین خبرها