نگرانی اسراییل از توافق جدید مصر و عربستان

نگرانی اسراییل از توافق جدید مصر و عربستان
يکشنبه 22 فروردين 1395 - 22:17

تحلیلگر و کارشناس صهیونیستی مسائل عربی، از نگرانی رژیم اسراییل از توافق مصر وعربستان و ساخت پل ارتباطی میان دو کشور پرده برداشت و تاکید کرد که اختلافات ریاض و قاهره همچنان پابرجاست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "اسمادار پری" با انتشار مقاله ای در روزنامه "یدیعوت احرنوت" نوشت: در دوره پادشاهان سابق عربستان، تل آویو می ترسید ارتباطات زمینی کشورهای حاشیه خلیج فارس و مصر، در عبور نیروها و تجهیزات اسراییل اختلال ایجاد کند، لذا توانست حسنی مبارک را با ترفندهای سیاسی متقاعد کند که احداث این پل به نفع کشورش نیست.
اما دولت مصر دیروز اعلام کرد که با ترسیم خطوط دریایی بین عربستان و مصر، دو جزیره تیران و صنافیر در محدوده آبهای منطقه ای عربستان قرار می گیرد. به این ترتیب این دو جزیره که از زمان پیدایش مصر متعلق به این کشور بودند، جزء خاک عربستان شدند.
"اسمادار پری" خاطرنشان می کند که "اسرائیل"، مبارک را متقاعد کرد که ساخت این پل تأثیر منفی بر صنعت گردشگری در سینا دارد در حالی که امروز آنچه که در عمل مشاهده می شود اوضاع اسفبار و چهره زشت سواحل و تفریحگاههای خالی از گردشگر است.
پری خاطرنشان کرد : برنده اصلی این پروژه مصر و عربستان هستند اما می توان تصور کرد که در تل آویو سیاستمداران برای اجرایی نشدن این طرحهای بزرگ تلاش می کنند.
این نویسنده اسرائیلی معتقد است طرح ساخت این پل، در واقع نقطه اوج اهداف ملک سلمان از ورود به مصر است. مضاف بر اینکه سفر وی در شرایطی صورت می گیرد که مصر دچار ضعف مطلق است؛ روسیه به دنبال انفجار هواپیمای خود بر فراز سینا روابط خود را با این کشور قطع کرده و ایتالیا که متحد اقتصادی مهمی برای مصر بود به دلیل قتل فجیع دانشجویی به نام جولیو رجینی، سفیر خود را از قاهره فرا خواند.
این نویسنده صهیونیست افزود: سفر ملک سلمان به مصر در این مقطع زمانی در واقع به منزله "تزریق اکسیژن" اقتصادی به ارزش میلیاردها دلار به منظور تثبیت جایگاه سیسی در رأس قدرت است و نشان می دهد که عربستان تا چه حد اصرار دارد متحدان خود را حفظ کند. 
پری با این حال معتقد است که اختلافات بین دو کشور همچنان پا برجاست؛ ریاض همچنان تلاش می کند بشار اسد را از قدرت در سوریه به زیر بکشد، مصر با اردوغان در ترکیه در کشمکش است و زمانی که عربستان ائتلاف عربی ضد ایرانی خود را تشکیل داد، سیسی اعلام کرد که از این ائتلاف حمایت می کند اما نیروی نظامی نمی فرستد.

208-211-9
 

پربیننده ترین خبرها