افشای نقش "سیا" در بازداشت ماندلا

افشای نقش
دوشنبه 27 ارديبهشت 1395 - 11:27

روزنامه ساندی تایمز نوشت: اطلاعات یک جاسوس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که در آفریقای جنوبی فعالیت می کرد به بازداشت نلسون ماندلا در سال 1961 و زندانی شدن او به مدت 27 سال منجر شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این روزنامه مصاحبه دونالد ریچارد معاون کنسول آمریکا در دوربان و مزدور سابق سیا با جان اروین فیلمساز انگلیسی را منتشر کرد.

قرار است فیلم اروین به نام «تفنگ ماندلا» که به ماههای قبل از بازداشت ماندلا می پردازد، این هفته در جشنواره کن نمایش داده شود.

ماندلا بعد از 27 سال از زندان آزاد و به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه پوست آفریقای جنوبی بین سالهای 1994 تا 1999 انتخاب شد. وی در 95 سالگی در سال 2013 درگذشت.  

ریچارد نحوه بازداشت ماندلا را که در حال تردد بین دوربان و ژوهانسبورگ بود، توضیح داد اما نگفت چگونه محل حضور وی را شناسایی کرده است.

وی گفت: ماندلا تحت کنترل کامل اتحاد جماهیر شوروی بود و این امکان وجود داشت که به جنگی در آفریقای جنوبی تحریک کند و آمریکا باید دخالت می کرد زیرا امکان داشت اوضاع بدتر شود.

از سوی دیگر زیزی کودوا سخنگوی حزب ماندلا «کنگره ملی آفریقا» گفت: همیشه می دانستیم که بین برخی کشورهای غربی و رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی همدستی وجود دارد.

کودوا اظهار داشت: با وجود این که این حادثه چند دهه پیش رخ داده است اما سیا همچنان در آفریقای جنوبی دخالت می کند.

وی گفت: اخیرا ملاحظه کردیم که تلاش هایی برای از بین بردن دولت منتخب دموکراتیک کنگره ملی آفریقا وجود دارد و آن ها از فعالیت در اینجا دست برنداشته اند. سیا همچنان با کسانی که قصد دارند نظام را تغییر دهند، همکاری می کند.

ریچارد که گفته می شود تا سال 1978 با سیا همکاری کرده، دو هفته بعد از مصاحبه با اروین درگذشت.  

204 ـ 211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها