انحلال گارد ریاست جمهوری در ترکیه

انحلال گارد ریاست جمهوری در ترکیه
يکشنبه 3 مرداد 1395 - 08:40

نخست وزیر ترکیه از انحلال گارد محافظ کاخ ریاست جمهوری پس از کودتای نافرجام اخیر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از خبرگزاری آناتولی "بنعلی یلدریم" در مصاحبه‌ای تلویزیونی درباره شب کودتای نافرجام گفت: "ابتدا گفتیم به فرودگاه «صبیحه گوکچن» برویم، بعد دوستان گفتند که آنجا از نقاط هدف است. به دلیل اینکه رفتن به این فرودگاه خطرناک بود، راهی آنکارا شدیم. ولی در راه آنکارا با تانک‌ها برخورد کردیم، سعی داشتند ما را متوقف کنند، ما نیز مدتی توقف کردیم. پس از مدتی توانستیم به سلامت از آنجا عبور کنیم".
نخست وزیر ترکیه در ادامه درباره شرکت برخی فرماندهان در شب کودتا در مراسم عروسی گفت: "آیا همه این اتفاق ها، تصادفی است یا بخش هایی از یک نقشه است؟ طبیعی است که این سوال‌ها مطرح می شود. همه آنها به طور مفصل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همه به عروسی می روند، اما کسی که به عنوان شاهد عقد نکاح به این عروسی دعوت شده است، نمی رود. مجموعه ای از اتفاق‌های عجیب و غریب پشت سر هم رخ می دهد. این‌ها نشان می دهد که یک نقشه از پیش تهیه شده وجود داشته است".
یلدریم با بیان اینکه تیمی که شب اقدام به کودتای گروه تروریستی فتح الله گولن به ساختمان شبکه تلوزیون دولتی ترکیه (تی آر تی) یوروش بردند از گارد ریاست جمهوری حرکت کرده‌اند، درباره انحلال یا عدم انحلال گارد گفت: "تصمیم آن را اتخاذ کردیم، دیگر گارد محافظ نخواهیم داشت".
نخست وزیر ترکیه گفت: "تعداد بازداشت‌شدگان تا ساعت 14.00 امروز در مجموع 13 هزار و 2 نفر به ترتیب در استانبول 3 هزار و 879 در آنکارا 2 هزار و 734 در ازمیر 197 در شهر‌های دیگر نیز 6 هزار و 192 نفر است. از این مجموع 329 پلیس، 8 هزار و 831 نظامی، دو هزار و 100 قاضی و دادستان، 52 فرماندار و استاندار و 689 نفر غیرنظامی هستند. همچنین 5 هزار و 837 نفر از این تعداد بازداشت شدگان، زندانی شدند".
وی همچنین افزود: سربازان کودتاگر هنگام گروگان گرفتن خلوصی آکار، رئیس ستاد کل ارتش ترکیه به وی پیشنهاد داده اند تا با "فتح الله گولن، رهبر خود ارتباط برقرار کند"، ولی آکار این پیشنهاد را نپذیرفته است.
یلدریم همچنین اعلام کرد که شورای عالی نظامی روز 28 جولای در کاخ چانکایای آنکارا برگزار خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها