معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

تببین دیپلماسی عمومی با استفاده از ظرفیت‌های استانی

تببین دیپلماسی عمومی با استفاده از ظرفیت‌های استانی
سه شنبه 5 مرداد 1395 - 07:35

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به استفاده از ارائه اطلاعات از ادارات كل ارشاد استان‌ها گفت: این سازمان از ظرفیت‌های گردشگری استان ها استفاده می‌كند.

 

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از اداره‌كل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عباس خامه‌یار، در اجلاس سراسری مدیران كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر كشور با یادآوری همكاری‌های مثبت و مثمرثر خود در دوران تصدی‌گری رایزنی فرهنگی ایران در كویت با استان‌های همجوار این كشور، گفت: منطقه در شرایط بسیار بغرنج و بحرانی به سر می‌برد و فضا در عرصه بین‌الملل بسیار سنگین و با چالش‌های جدی همراه است.
وی سپس با اظهار اینكه مسئولیت 83 نمایندگی فرهنگی ایران در 63 كشور جهان به دوش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است، ادامه داد: امكانات و نیروی سازمان برای این مأموریت محدود اما وظایف و كار آن بسیار زیاد است. این شرایط می‌طلبد كه تجدیدنظری نسبت برنامه‌ریزی‌ها و اولویت‌بندی‌ برنامه‌های خود داشته باشیم.
خامه‌یار تأكید كرد: با توجه به فشارهای اعتقادی و سیاسی و تحریم‌های اقتصادی طی سال‌های طولانی، طبیعی است كه نسبت به این اولویت‌بندی برنامه‌های تجدید نظر داشته باشیم و در این راه از ظرفیت‌های غیردولتی و استان‌ها بهره ببریم.
وی همچنین گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دنبال است كه انحصار مركز در اعزام هنرمندان فرهیختگان را بشكند و به سمت استان‌ها هم گام بردارد.
معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین خواستار بهره بردن از ظرفیت‌های گردشگری استان‌ها در بخش‌های مذهبی، فرهنگی و هنری شد و بیان كرد كه این هدف تنها با استفاده از ارایه اطلاعات از سوی ادارت كل ارشاد استان‌ها امكانپذیر است.
تبدیل تهدیدها و به فرصت‌ها و استفاده از راه‌كارهایی به منظور استفاده از نیروهای فعال فرهنگی و دانشگاهی كشورهای مختلف برای معرفی از ایران واقعی، از دیگر مواردی بود كه خامه‌یار در سخنان خود به آن تأكید كرد.
روز گذشته نیز علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی خود در این اجلاس و در جمع مدیران كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر كشور، با تقدیر از فعالیت‌های سال‌های اخیر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: تا امروز در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همه مدیرانی كه آمدند و رفتند، همه خارج از سازمان بودند، وقتی هم می‌آمدند دو سال باید می‌ماندند كه با كار این سازمان آشنا شوند. اولین بار است كه فردی (ابوذر ابراهیمی‌تركمان)، با 25 سال سابقه حضور در این سازمان مدیریتش را به عهده گرفته است.
وی در ادامه تأكید كرد: همه كسانی كه با این سازمان كار می‌كنند معتقدند كه فعالیت‌های این دوره موجب فعال شدن دیپلماسی فرهنگی كشور شده است.
جنتی افزود: در این دوره تأكید داشتیم كسانی كه از طرف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به خارج از كشور اعزام می‌شوند، هم زبان خارجی بدانند و هم از درون خود سازمان باشند. چه لزومی دارد كسی كه به زبان خارجی مسلط نیست، رایزن فرهگنی باشد؟
این بخش از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به طرح حرفه‌ای شدن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره دارد كه بر اساس آن مأموران فرهنگی و نمایندگان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی علاوه بر تسلط به زبان‌های خارجی، دوره‌های آموزشی رایزنی فرهنگی را می‌گذرانند و سپس در كشور محل مأموریت خود مستقر می‌شوند.

سومین اجلاس سراسری مدیران كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر كشور، بعد از ظهر دیروز (دوشنبه 4 مرداد) با حضور و سخنرانی معاونان فرهنگی، بین‌الملل و پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها