ضربۀ بزرگ یمنی‌ها به ائتلاف سعودی

ضربۀ بزرگ یمنی‌ها به ائتلاف سعودی
يکشنبه 24 مرداد 1395 - 14:49

تشکیل پارلمان، بیانگر میزان هوش و ذکاوت یمنی ها است، و ضربه‌ای شدید به ریشۀ مشروعیت ادعایی عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و ائتلاف سعودی به شمار می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از سایت "رأی الیوم"، ائتلاف متجاوز سعودی که از عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن حمایت می کند، طی چند روز گذشته دو بار به شدت ضربه خورده است؛ بار اول به هنگام شکست مذاکرات کویت پس از 99 روز مذاکره به سرپرستی اسماعیل ولد شیخ (فرستادۀ ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن) ، و بار دوم، روز شنبه زمانی که مجلس شورای یمن (پارلمان)، اولین جلسه رسمی خود را از نوامبر 2014 آغاز کرد.

در جلسه مذکور، کابینه مهندس خالد بحاح رأی اعتماد گرفت.
ائتلاف عربستان می کوشید از طریق توافقی سیاسی در ریاض یا مکه، هادی را به قدرت برگرداند، اما هیچ گاه به مغز سرکرده سعودی این ائتلاف خطور نمی کرد که هیئت ملی یمن آنقدر باهوش باشد که بتواند در این مدت مذاکرات را ادامه دهد بدون اینکه ذره ای امتیاز دهد.

لذا تصمیم گرفت با ادامه بمباران گسترده صنعا و جلوگیری از پرواز هواپیمای عمان که قرار بود هیئت یمنی را برای شرکت در جلسه شورای نمایندگان از مسقط به صنعا ببرد، انتقام بگیرد.

عربستان با این اقدام نشان داد که تا چه حد دچار فروپاشی و عقده شده و اطرافیانش تا چه اندازه دچار فروپاشی اعصاب شده اند.
از سوی دیگر خبر تشکیل پارلمان، منصور هادی را به خشم آورده و باعث شده که وی این اقدام را خلاف قانون اساسی و جرمی مستوجب مجازات بداند.
تشکیل پارلمان یمن آنهم در شرایطی که هواداران علی عبدالله صالح و حزب کنگره اکثر کرسی های آن را در اختیار دارند، از چند نظر اهمیت دارد:
1-  تشکیل این پارلمان، همۀ امید ریاض و دیگر متحدانش در خلیج فارس برای بروز اختلاف بین عبدالله صالح و انصارالله بر سر قدرت و وقوع درگیری بین آنها را به یأس مبدل کرد.
2-  این پارلمان پس از آن تشکیل می شود که یمنیها در اعلام پیش نویس قانون اساسی که در مه 2015 صادر شد عقب نشینی کردند، به موجب این اعلام، پارلمان و شورای ریاست جمهوری منحل شد و کمیته عالی سیاسی انقلابی شکل گرفت و این به معنای به رسمیت شناختن مشروعیت پارلمان جدید است.
3- پارلمان در سایه تحولات اخیر بیش از همیشه نماینده ملت یمن و نیروهای سیاسی و حزبی آن است. در این پارلمان قوه مقننه مسؤول تصویب طرحها و قوانین مهم است، از جمله پذیرش استعفای منصور هادی و لغو مشروعیت تصمیمات او یکی از تصمیماتی که در این پارلمان لغو می شود. 
4-  این پارلمان می تواند طرح صلح عربی را که به موجب آن منصور هادی به قدرت رسید، لغو کند، و دولت بحاح را به قدرت برگرداند. همچنین شورای سیاسی عالی را که توسط ائتلاف ملی تأسیس شد به رسمیت برساند.
بعید می دانیم که ائتلاف ملی در این پارلمان طرح لغو طرح عربی را به تصویب برساند، البته بعید نیست که این پارلمان استعفای منصور هادی را طی روزها و هفته های آینده به عنوان پاسخی به تشدید حملات نظامی و اعلام اماده باش در تعز و دیگر مناطق، بپذیرد.
ائتلاف "حوثی صالح" شاید به عنوان پاسخی به تشدید حملات نظامی متجاوزان، حرکتی تدریجی و بسیار حساب شده صورت خواهد داد. این حرکت مشتمل بر تحریک سران سعودی و لغو مشروعیت تدریجی منصور هادی و همزمان پرهیز از تحریک خشم سازمان ملل و امریکا و اروپا خواهد بود.
خلاصه اینکه این ائتلاف مشی سیاسی بسیار هوشمندانه ای را برای پاسخ به تجاوزات نظامی عربستان به صنعا و دیگر شهرهای یمن در پیش می گیرد مضاف بر اینکه همزمان دامنه حملات نظامی خود را در مرزهای جنوبی عربستان شدت می بخشد. 
موفقیت ائتلاف "حوثی صالح" در برگزاری پارلمان پیروزی سیاسی بزرگی به حساب می آید که مهر تأییدی خواهد بود بر قدرت و صلابت این ائتلاف که می تواند پس از گذشت 16 ماه ابتکار عمل را از دست ائتلاف سعودی و "توفان قاطعیت" آن خارج کند.
208

پربیننده ترین خبرها