روایتی تازه از چگونگی دستیابی داعش به سلاح شیمیایی

روایتی تازه از چگونگی دستیابی داعش به سلاح شیمیایی
سه شنبه 2 شهريور 1395 - 15:10

ابو احمد، یکی از عناصر سوری داعش که ماه ها در کنار خشن ترین عناصر خارجی این گروه به سر برده، توضیح داده است که چگونه این گروه تروریستی به سلاح شیمیایی دست یافته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، برپایۀ گزارشی چند قسمتی که مجلۀ "فارین پالیسی" منتشر کرده است، 4 ماه قبل از جدایی داعش و جبهة النصره از یکدیگر در سال 2012، ده ها تن از عناصر مسلح، "گردان 111" را  نزدیک "دار عزة" در شمال سوریه به کنترل خود در آوردند. مقر این گردان افزون بر مهمات، گلوله های توپ، تفنگ و خودروهای نظامی، چیزی ارزشمندتر در خود داشت: سلاح شیمیایی.
پس از آنکه عناصر مسلح بر این پایگاه سیطره یافتند، بشکه هایی حاوی کلر، سارین و گاز خردل در آن یافتند.
به هنگام توزیع غنایم، همۀ گروه های مسلح سلاح و مهمات دریافت کردند، اما این تنها جبهة النصره بود که به تنهایی تسلیحات شیمیایی را به چنگ آورد.
آنگونه که "ابو احمد" گفته است، عناصر القاعده ده ها تانکر بزرگ آوردند و 15 کانتینر حاوی کلر و گاز سارین را بر آن سوار کرده و به جای نامشخصی منتقل کردند. با وجود این، ابو احمد از سرنوشت گاز خردل اظهار بی اطلاعی می کند.
حادثۀ خان العسل
سه ماه بعد، دولت سوریه و گروه های مسلح از حملۀ شیمیایی در خان العسل نزدیک شهر حلب خبردادند. در این حمله 16 سرباز ارتش و 10 غیر نظامی جان باختند. دو طرف یکدیگر را عامل ین حمله معرفی کردند.
در سال 2013 که تلاش داعش برای گسترش نفوذ خود در سوریه واکنش تند جبهة النصره را در پی داشت و دو گروه به دلیل شدت اختلافات از هم جدا شدند. در آن حال، شمار زیادی از عناصر النصره برای پیوستن به داعش از این گروه جدا شدند. مناطق، پایگاه های نظامی و تسلیحات هم به چنگ کسی می افتاد که زودتر بر آن سیطره یابد.
در نیمه های آگوست 2013 ابو احمد اطلاعاتی به دست اورد که نشان می داد تسلیحات شیمیایی که جبهة النصره به آن دست یافته بود، به دست داعش افتاده است و اکنون این گروه در حملات خود از آن استفاده می کند.
در این میان، ابو الاثیر (یکی از فرماندهان داعش) با کمال افتخار به نیروهای خود اطلاع داد که داعش دو بار از سلاح شیمیایی علیه ارتش سوریه استفاده کرده است.
به نظر می رسد داعش هنوز هم این تسلیحات را دارد. چنان که در نیویورک تایمزدر اکتوبر 2015 گزراش داد که داعش از سلاح شیمیایی علیه "مخالفان" در مارع در شمال سوریه استفاده کرده است.
در آگوست 2015 نیز صالح یلماز، داعشی هلندی – ترک، در وبلاگ خود اعلام کرد که داعش از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.
220
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها