خروج عناصر مسلح از خان الشيح سوريه + فيلم

سه شنبه 9 آذر 1395 - 14:00

بیش از دو هزار نفر متشکل از عناصر مسلح و اعضای خانواده آنها از شهر خان الشیح در ریف دمشق خارج شده و به شهر ادلب در شمال سوریه رفتند.

العالم- سوریه
خبرنگار شبکه العالم روز سه شنبه گزارش داد، این اقدام براساس توافق صورت گرفته بین عناصر مسلح و ارتش سوریه صورت گرفت. بر اساس این توافق، عناصر مسلح به شروط ارتش سوریه تن دادند و ارتش اجازه داد تا به همراه خانواده های خود با 42 دستگاه اتوبوس عازم شهر ادلب شوند.
تحویل سلاح های سنگین و نقشه های تونل های احداث شده در شهر خان الشیح از جمله شروط ارتش سوریه برای عناصر مسلح بود.
احمد منیر مشاور در وزارت آشتی سوریه به خبرنگار العالم گفت: تعداد عناصر مسلح 1450 نفر است. 900 مرد سالخورده و کودک و 400 زن نیز همراه آنان هستند. متاسفانه آنها مقرهای خود را قبل از خروج از خان الشیح آتش زدند که این کار آنان قابل پیش بینی بود.
وی افزود: آنها درخواست کرده بودند که 350 نفر از عناصر گروه مسلح موسوم به جند الاقصی رهسپار درعا شوند تا از آنجا به سایر مناطق بروند اما دولت سوریه تاکید کرد که آنها باید به شهر ادلب بروند.
برافراشته شدن پرچم سوریه در مرکز شهر خان الشیح اولین گام بعد از بیرون راندن عناصر مسلح در چارچوب اجرای مفاد توافق یاد شده بود. تحویل ربوده شدگان و ورود کمک های انسانی و امدادی برای افراد باقی مانده در این شهر از دیگر گام ها بود تا اینکه در روزهای آینده، منطقه برای بازگشت کامل ساکنان آواره آن مهیا شود.
با خروج عناصر مسلح از خان الشیح، منطقه غوطه غربی در ریف دمشق به طور کامل به کنترل ارتش سوریه درآمد که این امر بر امنیت پایتخت و دور نگه داشتن آن از نبردهای جاری در جنوب می افزاید.
ترکی حسن کارشناس امور راهبردی به خبرنگار العالم گفت: گام های مسئولان در سه مسیر سیاسی، حل و فصل کردن اوضاع (با عناصر مسلح از راه گفت وگو و توافق) و تحرکات نظامی در میدان نبرد است. فکر می کنم این اقدامات کمربند امنیتی دمشق را تقویت خواهد کرد.
6

پربیننده ترین خبرها