کاهش محبوبیت اردوغان؛ آیا پایان سلطان نزدیک است؟

کاهش محبوبیت اردوغان؛ آیا پایان سلطان نزدیک است؟
سه شنبه 9 آذر 1395 - 22:56

مرکز پژوهش های افکار عمومی ترکیه اوراسیا با انتشار یک نظرسنجی اعلام کرد که حمایت مردمی از رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه کاهش یافته است.

العالمترکیه

خبرنگار العالم در ترکیه گزارش داد 97 درصد از مردم ترکیه به قوه قضاییه کشورشان اعتماد نداشته و 95 درصد گفتند که اعتمادشان به رسانه های کشورشان پس از سیطره حکومت بر آن کاهش یافته است. 
بولنت اسین اوغلو مدیر سابق اتاق صنایع و معاون رهبر حزب وطن به شبکه خبری العالم گفت، نیازی به نظرسنجی برای آگاهی از این ارقام نیست، مردم اعتمادی به رسانه ها و قوه قضاییه ندارند، فقط 3 درصد به رسانه اعتماد دارند، این به معنی پایان کار رسانه است، این مانند حمایت رسانه ها از هیلاری کلینتون است که در نهایت ترامپ پیروز شد.
وی افزود: این به معنی آن است که ملت ها واقعیت رسانه ها را درک کرده اند، افزایش بی اعتمادی به رسانه و قوه قضاییه در ترکیه نشانه آن است که مردم به حزب حاکم اطمینان ندارند اما به خاطر کمبود راهکارهای مناسب، حزب عدالت و توسعه همچنان در حکومت باقی مانده به این معنی، که ملت مجبور به ایستادن در ورای این حزب است.
این نظرسنجی نشان دهنده کاهش حمایت مردم ترکیه از اردوغان و همچنین کاهش اعتمادشان به حکومت آنکاراست.  
کارشناسان علت این پدیده را شیوه نظام پس از کودتای نافرجام برای در هم کوبیدن مخالفان سیاسی خود می دانند.
یک شهروند گفت: قوه قضاییه هرگز آزاد و مستقل نبوده و همواره بر اساس منافع نظام، قدرت های بیگانه یا منافع شخصی فعالیت نموده است. 
دیگری گفت: آزادی ها به خاطر وضع فوق العاده محدود شده و آزادی رسانه تحت تاثیر آن قرار دارد.
شخصی نیز گفت: آزادی رسانه وجود ندارد، بسیاری از روزنامه نگاران پست میله های زندان هستند، من بازنشسته هستم و کار هم می کنم اما باز هم نمی توانم اموراتم را بگذرانم، وضع اقتصادی بسیار بد است.
فرد دیگری گفت: نرخ دلار افزایش یافته و حدافل دستمزد فقط برای یک نفر کافی است، در حالی که ما خانواده داریم، مسئولیت این اوضاع با حکومت است.
یک شهروند دیگر هم گفت: قوه قضاییه با مشکلات زیادی مواجه است، نمایندگان در زندان هستند، این قوه بر اساس منویاتش رفتار می کند، من به قوه قضاییه ترکیه اعتماد ندارم.     
مردم ترکیه نظام خود را مسئول کاهش شدید لیره در برابر دلار می دانند که به خاطر سیاست های این نظام است، همچنین رشد اقتصادی و روند سرمایه گذاری به خاطر افزایش حملات امنیتی کاهش یافته است.  
206
 

پربیننده ترین خبرها