سازمان حج به زائران عتبات، ظلم مضاعف نکند +جدول

سازمان حج به زائران عتبات، ظلم مضاعف نکند +جدول
پنج‌شنبه 18 آذر 1395 - 19:52

هزینۀ سفر معنوی به عتبات عالیات عراق، برای چندمین بار از سوی مجری انحصاری آن که زیر نظر سازمان حج و زیارت فعالیت می کند، افزایش یافت.

نرخ جدید کاروانهای زیارتی عتبات عالیات/ زمینی و هوایی

در حالی که اغلب متقاضیان سفرهای زیارتی را قشر کم درآمد جامعه تشکیل می دهند، هزینه این سفر زیارتی به اندازه‌ای افزایش یافته که برای اغلب متقاضیان، قابل پرداخت نیست، اما شرکت برگزار کننده گویی نمی خواهد با توجه به انحصاری بودن این عرصه برای خود، لااقل در راستای بهبود و ارتقاء خدمات گامی بردارد.

خبرنگار العالم در عراق، در گفتگو با شماری از زائران ایرانی که برای زیارت عتبات مقدسه به این کشور سفر کرده‌اند، بخشی از مشکلات و کاستی‌های موجود در خدمات را بازتاب داده است.

نخستین مشکلی که در این زمینه جلب توجه می کند، هزینۀ بسیار گزاف ثبت نام برای این سفر در مراکز تحت نظر سازمان حج و زیارت است. به گفته زائران، این هزینه برای سفر هوایی تا کنون بیش از یک میلیون و هفتصد هزار تومان بوده که در مقایسه با تورهای سیاحتی که به مقاصد کشورهای همسایه شمالی و جنوبی برگزار می شود، بیش از دو برابر است. در جدیدترین نرخی که از سوی شرکت شمسا، مجری انحصاری سفرهای عتبات اعلام شده، هزینه سفر هوایی برای هر نفر به بیش از یک میلیون و 800 هزار تومان؛ و هزینه سفر زمینی به بیش از 1 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است.

محسن، 29 ساله، که با کاروانی از تهران به عتبات سفر کرده می گوید: همه روزه چندین پیامک دریافت می کنم که تورهای ارزان و لحظه آخری به مقصد کشورهای شمال و شمال غرب و جنوب ایران را تبلیغ می کند و به عنوان نمونه، هزینه سفر به یکی از این مقصدها که بیش از 2 ساعت پرواز با تهران فاصله دارد، برای هر نفر کمتر از 700 هزار تومان است، یعنی یک میلیون کمتر از هزینه رسمی سفر به عتبات که از سوی سازمان حج اعلام شده است!

وی ادامه می دهد: این در حالی است که با معیارهای ظاهری، کیفیت هتل‌ها و خدمات ارائه شده در آن کشورها، قابل مقایسه با هتل های عراق نیست؛ البته زائرانی که به زیارت می آیند، حاضرند در هر شرایطی اقامت کنند تا به آرزوی دیرینه خود برسند، اما آیا درست است که به آنان ظلم مضاعف شود؛ هم هزینۀ گزاف و هم خدمات بی کیفیت؟!

رسول ذ. هموطن دیگری که از یزد به زیارت کربلای معلا مشرف شده، می گوید: هزینه ثبت نام هر نفر در آخرین افزایش نرخ، نزدیک به دو میلیون تومان شده است که با توجه به انحصاری بودن ارائه این خدمات، بسیار گران است. وقتی قیمت هتل‌ها برای افراد عادی را که مستقیما به هتل مراجعه می کنند، سوال می کنیم، به میزان سود بسیار زیادی که برای سازمان حج و زیارت باقی می ماند، پی می بریم؛ به خصوص آن که سازمان حج به صورت سالانه یا چند ساله این هتل ها را دربست اجاره می کند.

یک خانم معلم بازنشسته که با پسر و عروسش به زیارت عتبات آمده، می گوید: پسرم اصرار داشت که با کاروان‌های آزاد که به صورت اقساطی ثبت نام می کنند و خیلی هم ارزان تر می گیرند، بیاییم، اما من با دیدن هشدارهای سازمان حج این کار را قبول نکردم. کاروان های آزاد برای ثبت نام، 10 قسط 130 هزار تومانی دریافت می کنند که برای ما بازنشسته ها پرداخت آن خیلی راحت تر است از این که در یک مرحله، نزدیک به دو میلیون تومان پرداخت کنیم. خیلی بی رحمانه است!

این زائر حسینی (ع) افزود: نتوانستیم هزینه سفر بقیه اعضای خانواده را فراهم کنیم و آنها همچنان در آرزوی این سفر به سر می برند.

یکی از مدیران کاروان های زیارتی تحت نظر سازمان حج و زیارت که از ذکر نامش خودداری کرد، می گوید: متاسفانه مدیران شرکت کارگزاران زیارتی ایران موسوم به "شمسا" که مجری سفرهای عتبات است، به وضعیت اغلب متقاضیان سفر به عتبات که از قشر کم درآمد و ضعیف جامعه هستند، توجه ندارند و نمی خواهند از حاشیه سود این شرکت کاسته شود و این باعث شده که خدمت‌رسانی به زائران و ثواب آن، در اولویت های بعدی قرار گیرد.

وی ادامه می دهد: "چگونه است که کاروان های آزاد زیارتی که امکانات آنها با شرکت شمسا قابل مقایسه نیست، می توانند به صورت اقساطی و جمعا با حدود یک میلیون و 300 هزار تومان، این سفر را برگزار کنند و کارشان هم از نظر شرگت شمسا، "غیر قانونی" است و با آن برخورد می شود! اما شمسا به راحتی هزینه را به ازای هر نفر به 1800 هزار تومان افزایش داده است؟ اگر انحصار را بردارند، با توجه به رقابتی که پدید می آید، چه بسا نرخ سفر هوایی به زیر یک میلیون تومان هم برسد. باید پرسید که چه کسی این انحصار را برای شرکت شمسا به وجود آورده تا هر مبلغی که می خواهد، ولو غیر معقول، از زائران دریافت کند و برای سنجش کیفیت خدمات ارائه شده هم هیچ معیاری وجود نداشته باشد"؟

گفتنی است، در آخرین افزایش نرخ که در روزهای اخیر از سوی "شمسا" مجری انحصاری و بی رقیب سفرهای عتبات اعلام شده، هزینه سفر هوایی برای هر نفر به بیش از یک میلیون 800 هزار؛ و سفر زمینی به بیش از 1 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها