اقتصاددان منتقد چین، رئیس جدید شورای تجارت آمریکا

اقتصاددان منتقد چین، رئیس جدید شورای تجارت آمریکا
پنج‌شنبه 2 دی 1395 - 08:44

احتمال رویارویی تجاری آمریکا و چین در دوران ریاست جمهوری ترامپ افزایش یافته است.

العالم - آمریکا

رویترز روز پنج شنبه گزارش داد؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، یک اقتصاددان منتقد سرسخت چین را رئیس شورای تجارت ملی کرد. این نهاد تازه‌تاسیس قرار است در تجارت و صنعت برای آمریکا سیاست‌گذاری کند و به ترامپ مشورت دهد.
پیتر ناوارو، مدرس استاد اقتصاد در دانشگاه کالیفرنیا در ارواین که در دوره رقابت‌های انتخاباتی مشاور دونالد ترامپ بود، در کتاب‌های خود از سیاست آمریکا در قبال چین به‌شدت انتقاد کرده است. دو کتاب مشهور وی "جنگ‌های چینی آینده" و "مرگ به دست چین" هستند.
ترامپ در دوره انتخابات بر مسأله تجارت خارجی آمریکا بسیار تاکید می‌کرد و از جمله برخی توافق‌های تجاری با چین و مکزیک را نادرست می‌دانست. وی که از کمتر از یک ماه دیگر رسما دولت را از باراک اوباما تحویل می‌گیرد، همین حالا هم با تماس تلفنی با رئیس‌جمهور تایوان و همین‌طور برخی اظهارنظرهایش اعتراض مقام‌های پکن را برانگیخته است.

تیم دونالد ترامپ که مقدمات انتقال دولت را فراهم می‌کند، در اطلاعیه‌اش درباره انتصاب آقای ناوارو به این سمت سیاست‌گذاری برای تجارت و صنعت آمریکا گفته است او با بینش اقتصادی‌اش، جلوی فرار فرصت‌های شغلی از ایالات متحده را می‌گیرد.

منتقدان روی‌کرد سرسختانه ترامپ و ناوارو می‌گویند اقدام‌های تند علیه تجارت با چین می‌تواند به یک "جنگ تجاری" منجر شود که هم به آمریکا و هم به چین صدمه می‌زند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها