آمریکا سپر فرات ترکیه را تقویت می کند

آمریکا سپر فرات ترکیه را تقویت می کند
پنج‌شنبه 16 دی 1395 - 14:18

ائتلاف مبارزه با داعش به فرماندهی آمریکا آمادگی خود را برای مشارکت در عملیات سپر فرات ارتش ترکیه در شمال سوریه اعلام کرد، اما جزئیات نوع پشتیبانی اعلام نشده است.

العالم - سوریه

جان دوریان سخنگوی ائتلاف مبارزه با داعش در ویدیو کنفرانسی در بغداد پایتخت عراق اعلام کرد: من نمی توانم جزئیاتی را درباره نوع پشتیبانی ائتلاف از ارتش ترکیه را بیان کنم.
دوریان افزود: مذاکرات همچنان ادامه دارد و تُرک ها می داند که ائتلاف چه کارهائی می تواند بکند.
ارتش ترکیه از چند هفته پیش با کمک گروه های مسلحِ تحتِ امر گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه عملیاتی را به نام سپر فرات در بخش شمالی خاک سوریه برای عقب راندن داعش از این بخش اجراء می کند و در درگیری هایِ نزدیک شهر الباب تلفات زیادی از خود برجای گذاشته است . 
ائتلاف آمریکائی با وجود درخواست های مکرر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تاکنون به پشتیبانی هوائی از نظامیان تُرک نپرداخته است .
جنگنده های ائتلاف هفته گذشته به درخواست ارتش ترکیه به " پرواز نمایشی " بر فراز شهر الباب پرداختند ولی از  سلاح های خود استفاده نکردند.
مقام های آمریکائی و تُرک تاکنون اعلام نکرده اند که چرا با همدیگر در شمال سوریه همکاری نمی کنند.
عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال خاک سوریه از روز 24 اکتبر 2016 آغاز شده است که در این عملیات از نیروی زمینی ، نیروی هوائی ، تانک ها ، توپخانۀ خود استفاده می کند و از ارتش آزاد ترکیه کمک می گیرد.
ارتش ترکیه با کمک ارتش آزاد سوریه شهر جرابلس و حومه اش را که آخرین پایگاه بزرگ داعش در شمال سوریه بود، به تصرف خود درآورد سپس منطقۀ واقع بین شهرهای اعزاز و الراعی را تصرف کرد منطقه ای که آنکارا از ابتدای بحران سوریه به حمایت از گروه های مسلح فعال در آن می پرداخت.
ارتش ترکیه از آغاز عملیات سپر فرات چندین بار مواضع تشکیلات " نیروهای سوریه دمکراتیک" را بمباران کرده است.
حزب اتحاد دمکراتیک بدنۀ سیاسی و یگان های دفاع مردمی کُرد بدنۀ نظامیِ اصلی تشکیلات نیروهای سوریه دمکراتیک را تشکیل می دهند که این تشکیلات هم اکنون شهر منبج را در شمال سوریه تحت کنترل خود دارد و دولت آنکارا این تشکیلات و زیرمجموعه هایش را متحد حزب کارگران کردستان (پ ک ک ) می داند.
این در حالیست که دولت دمشق عملیات ارتش ترکیه را تجاوز به خاک سوریه و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود می داند.
فرماندهی کل ارتش سوریه هشدار داده است که اگر جنگنده های ترکیه بار دیگر حریم هوائی سوریه را نقض کنند ، سرنگون خواهند شد.
دولت دمشق همچنین ترکیه را به قتل عام صدها شهروند سوری در مناطق و شهرهای شمالی سوریه از طریق حملات هوائی، توپخانه ای متهم می کند.

214-9

پربیننده ترین خبرها