تأکید ترامپ بر پایبندی به سیاست "چین واحد"

تأکید ترامپ بر پایبندی به سیاست
جمعه 22 بهمن 1395 - 10:06

کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی خود با "شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین اعلام کرده است که دولت آمریکا به سیاست "چین واحد" احترام خواهد گذاشت.

العالم - آمریکا

کاخ سفید همچنین اعلام کرد رؤسای جمهوری دو کشور، همچنین موضوعات مختلفی بحث و تبادل نظر کردند و دونالد ترامپ بنا به درخواست رئیس جمهوری چین، با پایبندی به سیاست "چین واحد" موافقت کرد و ترامپ و شی جین پینگ همدیگر را به دیدار از کشورهایشان دعوت کردند.
در بیانیه کاخ سفید آمده است که تماس تلفنی بین دونالد ترامپ و "شی‌ جین پینگ" بسیار صمیمی بوده و دو رئیس‌جمهوری متقابلا برای مردم هر دو کشور بهرین آرزوها را خواستار شدند.
پایگاه شبکه تلویزیونی "سی سی تی وی" چین در این باره نوشت: شی جین پینگ با استقبال از پایبندی دولت آمریکا به سیاست چین واحد، تأکید کرد این سیاست، مبنای سیاسی روابط آمریکا و چین بوده است.
پایگاه "فایننشال تایمز" ضمن بیان اینکه این اقدام دونالد ترامپ موجب کاهش تنش اخیر بین آمریکا و چین خواهد بود به نقل از بیانیه کاخ سفید تصریح کرد که دونالد ترامپ در نخستین تماس تلفنی خود پس از ورود به کاخ سفید به رئیس‌جمهوری چین گفته که درخصوص نحوه رابطه با مقامات "تایوان" از سازوکار سیاسی حاکم بر روابط بین چندین دهه چین و آمریکا پیروی می‌کند.
بنا به گزارش "فایننشال تایمز" تماس تلفنی "دونالد ترامپ" و "شی جین پینگ" روز پنجشنبه یعنی یک روز پیش از دیدار ترامپ با نخست‌وزیر ژاپن انجام شده که به عقیده کارشناسان این اقدام ترامپ از اهمیت بالایی برخوردار است.
پیش از این نیز کاخ سفید اعلام کرده بود که  ترامپ روز چهارشنبه در نامه به "شی جین پینگ" بر آمادگی خودش برای کار کردن با رئیس جمهور چین به منظور "ترسیم یک رابطه سازنده" که به نفع هر دو کشوراست تاکید کرده است.
به دنبال اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا او بارها در مصاحبه ها و همچنین توئیت هایش دولت چین را به خاطر عدم کمک در قضیه کره شمالی خطاب قرار داده و همچنین سیاستهای اقتصادی پکن را به باد انتقاد گرفته بود.
او حتی تا جایی پیش رفت که سیاست اعلامی و عملی آمریکا از سال 1979 در عدم برقراری ارتباط مستقیم با تایوان و در واقع سیاست "چین واحد" را زیر سوال برده است.
آمریکا از زمان به رسمیت شناختن دولت چین در سال 1979 تاکنون تنها روابط غیر رسمی با تایوان داشته، جزیره خودمختاری که چین آن را بخشی از قلمرو خود می داند، اما دونالد ترامپ پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با ارتباط تلفنی با رئیس جمهور تایوان عملا این سیاست تاکنونی (احترام به "چین واحد") واشنگتن را نادیده گرفت که موجب خشم مقامات چین شد.

216-9

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها