دو سالگی شایع‌ترین سن ابتلاء به بیماری خروسک

دو سالگی شایع‌ترین سن ابتلاء به بیماری خروسک
شنبه 23 بهمن 1395 - 15:07

معاون بهداشت و سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند گفت: بیماری خروسک معمولاً در سنین 6 ماه تا 3 سال دیده می‌شود ولی در هر سنی می تواند رخ دهد، شایعترین سن ابتلا، 2 سالگی است.

العالم-ایران
کامبیز مهدی‌زاده  افزود: بیماری کروپ که نام دیگر آن خروسک است، به‌دلیل التهاب حلق، نای و برونش‌های اصلی ایجاد می‌شود که اغلب اوقات عامل ایجادکننده ویروس‌ها هستند اما عفونت‌های باکتریایی نیز گاهی می‌توانند این مشکل را ایجاد کند.

وی ادامه داد: علائم این بیماری که شیوع آن بیشتر در فصول پائیز و زمستان است، سرفه‌پارس مانند، استریدور (خس خس به‌هنگام دم)، گرفتگی صدا و سختی تنفس خصوصاً در هنگام شب است.

معاون بهداشت و سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند افزود: در موارد شدیدتر کبودی لب‌ها و ناخن‌ها ( به دلیل مشکل تنفس و کمبود اکسیژن)، اختلال در بلع، گیجی و بیقراری و سیانوز و رنگ پریدگی دیده می‌شود.

مهدی‌زاده اضافه کرد: مهمترین راه تشخیص علائم بالینی است، اکثر اوقات نیازی به بررسی‌های بیشتر از جمله آزمایش‌های خون، گرافی و کشت میکروب نیست.

وی تصریح کرد: در موارد خیلی خفیف که مشکلات تنفسی شدید نباشد درمان سرپائی در منزل انجام می‌شود، ولی در صورت بروز هر یک از علائم مانند کبود شدن لب‌ها، ناخن، هر گونه اختلال تنفسی، آب‌ریزش از دهان و یا اختلال در بلع، علایم گیجی و بی‌قراری و عدم بهبود علائم، درمانهای تخصصی‌تر انجام می‌گیرد.

معاون بهداشت و سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در کروپ با منشا باکتریال باید درمان با آنتی بیوتیک آغاز شود، تصریح کرد: در بیماران با علایم سیانوز،  رنگ پریدگی اندام‌ها، کاهش سطح هوشیاری و یا علایم افزایش کار تنفسی ناشی از دیسترس تنفسی درمان با اکسیژن شروع می‌شود.

مهدی‌زاده افزود: چنانچه استریدور در حالت استراحت در بیمار وجود دارد تا زمان بهبود استریدور پزشک بیمار را در بیمارستان بستری می‌کند.

وی اظهارکرد: درمان با استروئید در بهبود استریدور مؤثر است و استروئید استنشاقی اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معاون بهداشت و سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند اضافه کرد: در بسیاری از مطالعات درمان با استروئید در کاهش علائم، بستری مجدد، کاهش مدت زمان بستری در بیمارستان و کاهش نیاز به درمان با اپینفرین مؤثر بوده و درمان استاندارد در این بیماری استنشاق بخار مرطوب است.

وی با بیان اینکه راه پیشگیری از این بیماری، رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از تماس با بیمار مبتلا است، افزود: کودکان مبتلا به خروسک را باید تا جای ممکن آرام نگه داشت و کودکان با سطح اکسیژن پائین باید اکسیژن دریافت کنند.

معاون بهداشت و سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند یادآورشد: افرادی که خروسک شدید دارند را می‌توان جهت نظارت بیشتر در بیمارستان بستری کرد.

مهدی زاده با اشاره به اینکه در این بیماران در صورت نیاز به اکسیژن، می‌توان از روش "مجاورتی" نیز استفاده کرد، ادامه داد: در روش مجاورتی نزدیک نگاه داشتن منبع اکسیژن به صورت کودک برای بیقراری کمتری در مقایسه با استفاده از ماسک اکسیژن استفاده می‌شود.

وی یادآورشد: بیماری خروسک، مسری است چنانچه یکی از افراد خانواده به این بیماری مبتلا شود، خطر ابتلاء سایر افراد خانواده 15 درصد است.

منبع:ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها