امیرعبداللهیان:

عربستان هنوز فرصت بازگشت دارد

عربستان هنوز فرصت بازگشت دارد
شنبه 14 اسفند 1395 - 22:01

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی درامور بین الملل گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مقابل کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی مثبت است و راه را برای بازگشت عربستان سعودی باز گذاشته است.

العالم- ایران

حسین امیرعبداللهیان روز شنبه در گفت وگو با المنار افزود: فلسطینی ها درمقابله با رژیم صهیونیستی به توافق های بزرگی دست یافتند و نتایج این توافق ها را در ماه های آینده در داخل فلسطین خواهیم دید.

امیرعبداللهیان اظهارداشت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران مقابل کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی مثبت است و راه را برای بازگشت عربستان سعودی باز گذاشته است.

دبیرکل ششمین همایش بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین بیان داشت: ایران و ترکیه در مساله سوریه اختلاف دیدگاه دارند و این متاثر از اراده ترکیه، که تا چه حد بخواهند از تروریست ها فاصله بگیرد.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی درامور بین الملل گفت: نخستین پیامد اجلاس کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین این است که هر چقدر رژیم صهیونیستی بیشتر در منطقه متوقف شود؛ قدرت حرکت و تلاش نداشته باشد، منطقه امن تر خواهد بود.

** منطقه باید از درگیری های مذهبی فاصله بگیرد
امیرعبداللهیان در ادامه افزود: فلسطین و منطقه باید از درگیری های طائفی، مذهبی و جنگ های تروریستی فاصله بگیرد.

وی اظهارداشت: این اجلاس دو پیام برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرد یکی این که مقاومت تنها راه کار آزاد سازی کامل سرزمین تاریخی فلسطین و دیگری حضورهمه گروه های فلسطینی درعرصه مقاومت که به توافق های بزرگی دست یافتند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: همین طور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند مقاومت و وحدت بین گروه های فلسطینی در 25 سال آینده چیزی به نام اسرائیل (رژیم صهیونیستی) باقی نخواهد ماند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل با بیان این که گفت گوهای سازش هیچ جایی برای حل سیاسی آینده فلسطین نخواهد داشت، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به چیزی کمتر از فلسطین از 'نهر الی البحر' قائل نیست.

** همه پرسی راه حل بحران فلسطین
امیرعبداللهیان گفت: تفکر تشکیل دو دولت کمکی به حل مشکل فلسطین نخواهد کرد و راه حل بحران در فلسطین برگزاری همه پرسی است.

وی افزود: بسیاری از هزینه ها، تحریم ها و فشار هایی که جمهوری اسلامی ایران متحمل می شود به خاطر حمایتش از فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی است و اگر جمهوری اسلامی ایران دست از حمایت فلسطین برمی داشت توافق هسته ای کمتر از چند دقیقه به مرحله عمل می رسید.

دبیر کل ششمین همایش بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین تاکید کرد: میزان حمایت جمهوری اسلامی ایران به گروه های فلسطینی بستگی به میزان مقاومت گروه های فلسطینی مقابل رژیم صهیونیستی دارد.

** چالش جدی رژیم صهیونیستی
امیرعبداللهیان تصریح کرد: صهیونیست ها با زبان تهدید سخن می گویند اما جرات مقابله با جمهوری اسلامی ایران را ندارند و خود با مشکلات و چالش های جدی روبه رو هستند.

وی اظهار داشت: در آخرین تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه در بحرانی ترین شرایط منطقه که این رژیم فکر می کرد نه سوریه، نه ایران، نه لبنان و نه هیچ کشوری قادر به کمک به غزه هست چنان شرایطی پیش آمد که صهیونیست ها مجبور شدند درخواست آتش بس بکنند و برای نخستین بار موشک از سوی گروه های مقاومت از غزه به تل‌آویو پرتاب شد.

** مقابله ایران با تروریسم اسراییلی و تکفیری
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل خاطر نشان کرد: ایران در حال مقابله با تروریسم که دو روی یک سکه دارد یکی تروریسم اسرائیلی و دیگری تروریسم تکفیری است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: گروهای مسلح وابسته با القاعده یا داعش در هیچ جایی منافع رژیم صهیونیستی را تهدید نکردند بلکه فراتر از آن در بلندی های جولان در منطقه قنیطریه سوریه، تروریست های جبهه النصره با اسرائیلی ها پیمان همکاری امنیتی منعقد کردند.

وی گفت: صهیونیست ها در استراتژی سال 2017 از همکاری با تروریست ها سخن می گویند و داعش اعلام کرد که ما هیچ جنگ و درگیری با اسرائیل نداریم.

** رویکرد مثبت ایران در منطقه

دبیرکل ششمین همایش بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین افزود: رویکرد جمهوری اسلامی ایران مقابل کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی همچنان مثبت است و این که روابط ایرانی - عربی دچار مشکل شده است، مردود است.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: روابط ایرانی سعودی با مشکلاتی مواجه است و این به رفتار غیر سازنده عربستان سعودی در قبال منطقه و ایران بر می گردد.

وی نخستین دیداری که در نیویورک محمد جواد ظریف و سعود الفیصل با هم داشتند سه روز پس از آن دیدار دپیلماتیک بسیار مثبت، مطالب رسانه ای بسیار شنیع و نادرست از سعود الفیصل را دیدیدم که خیلی از توافق ها را با مصاحبه ای تخریب کرد.

** الجبیر باید وزیر جنگ می شد
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در جای درستی قرار نگرفته است. الجبیر را باید وزیر جنگ عربستان تعیین می کردند تمام مواضع وی مقابل یمن به عنوان یک سخنگوی جنگ است نه یک وزیر امور خارجه.

امیرعبداللهیان افزود: حاکمان عربستان یا رفتارشان را تغییر بدهند و یا این که برخی از افرادشان را تغییر بدهند تا منطقه احساس کند که عربستان دنبال یک رویکرد سازنده هم مقابل جمهوری اسلامی ایران و هم مقابل کشورهای منطقه. ایران برای همه مقاطع راه را برای بازگشت عربستان سعودی باز گذاشته است.

وی اظهار داشت: سعودی ها رابطه را با جمهوری اسلامی را قطع کردند ولی ایران اعلام قطع رابطه به طور قطعی نکرده است آن ها در منا 9 هزار حاجی از جمله نزدیک به 500 حاجی ایرانی را کشتند و پاسخی که به ما دادند این بود که برای لحظاتی کنترل از دست پلیس سعودی خارج شد.

دبیر کل ششمین همایش بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین خاطر نشان کرد: وقتی که کنترل لحظاتی احساسات مردم نسبت به اعدام شیخ نمر از دست پلیس ایران مقابل سفارت عربستان خارج شد هیچ دیپلمات سعودی نه تنها کشته و زخمی نشد، بلکه آسیبی هم ندید و امنیت آنها را هم حتی برای ادامه کارشان تامین شد.

** عربستان نگران عملیات پارتیزانی
امیرعبداللهیان تاکید کرد: امروز عربستان، یمن را به خاک و خون می کشد اما نتیجه آن نا امن تر شدن منطقه و مرزهای خود عربستان سعودی است. عبربستان نگران تامین امنیت مرز خود با یمن و عملیات پارتیزانی عشایر یمنی و قبایل محلی علیه خود است.

وی با بیان این که بحرین امروز در اشغال نظامی عربستان سعودی است، بیان داشت: حاکمان آل خلیفه در بحرین قدرتی برای تصمیم گیری در کشور خود ندارند و تحت سیطره و تسلط عربستان سعودی هستند و کشوری مثل انگلیس هم از سیاست سرکوب در بحرین استقبال می کند و به شکل موذیانه نقش غیر سازنده ای دارد.

** سرویس امنیتی سعودی در عراق و سوریه
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: در عراق و سوریه تردیدی نیست که سرویس امنیتی عربستان سعودی در ورای تحرک های تروریسم تکفیری در عراق، سوریه، لبنان و در برخی از کشور های منطقه قرار دارد.

امیرعبداللهیان افزود: عربستان تصور می کند که با بازی کردن با کارت آتشین تروریسم، می تواند امنیت و منافع خود در منطقه را تامین کند؛ در حالی که بازی با آتش از سوی عربستان هم منطقه را به خطر انداخته و هم عربستان سعودی را به مخاطره انداخته است.

وی اظهار داشت: ایران از رفتار سازنده و گفت وگو با عربستان و فاصله گرفتن این کشور عربستان از جنگ، تجاوز و حمایت از تروریست ها استقبال می کند و معتقد هستیم عربستان گزینه دیگری جز بازگشت به روابط طبیعی با ایران ندارد و این روابط طبیعی را به نفع منطقه می دانیم ایران برای همه مقاطع راه را برای بازگشت عربستان سعودی باز گذاشته است.

** حضور تروریست ها در ژنو تهدید مذاکرات ژنو
دبیر کل ششمین همایش بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین تاکید کرد: گفت گوهای آستانه و ژنو یک شروع خوب و سازنده برای کمک به حل سیاسی بحران سوریه است اما مشکل اصلی این که برخی از کشورها اصرار دارند تروریست های موجود در سوریه با لباس مذاکره کننده در میز مذاکره حاضر شوند این مهمترین خطری است که میز مذاکره در ژنو را تهدید می کند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: تروریست ها را باید از میز مذاکره سوریه دور کرد چون معتقد به راه حل تروریستی در سوریه هستند.

وی تاکید کرد: ایران و ترکیه در مساله سوریه اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه دارند این که ترکیه گروه های معارض را بر سر این که در میز مذاکره بنشاند و تشویق کند یک گام مثبت هست؛ اما بستگی به نیت و اراده دوستان ما در ترکیه دارد که تا چه حد بخواهند از تروریست ها فاصله بگیرند و به گروه های سیاسی معتقد به راه کار سیاسی نزدیک بشوند.

** نقش قابل توجه روسیه در منطقه
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل خاطر نشان کرد: وقتی که از روسیه صحبت می کنیم در حوزه های استراتژیک و در موضوعات مهم منطقه از جمله موضوع سوریه باید توجه داشته باشیم که ما امروز از روسیه صحبت می کنیم نه اتحاد جماهیر شوروی سابق.

امیرعبداللهیان ادامه داد: از روسیه، ولادیمیر پوتین صحبت می کنیم نه از روسیه بوریس یلتسین و گورباچف. تفاوت روسیه پوتین با روسیه ما قبل پوتین این هست که شما می توانید به تصمیم های پوتین اعتماد بکنید.

وی اظهارداشت: اما این که بگوییم روسیه درمساله سوریه صد درصد تا آخر در کنار جمهوری اسلامی ایران خواهد بود شاید قضاوت عجولانه ای باشد اما رفتار کنونی مسکو را در قبال سوریه رفتار سازنده ای می دانیم و تصمیم های پوتین را تصمیم قوی می دانیم.

امیرعبداللهیان درپایان خاطرنشان کرد: آمریکای اوباما و آمریکا ترامپ هر دو با تروریست ها ارتباطات پنهان و آشکاری را داشتند. اما این ارتباط با تروریست ها را هیچ وقت از جانب روس ها نمی بینیم لذا نقش روس ها قابل قدردانی و توجه است.
 

پربیننده ترین خبرها