واشنگتن به دنبال تبدیل مصر به یک ژاندارم منطقه‌ای است

واشنگتن به دنبال تبدیل مصر به یک ژاندارم منطقه‌ای است
يکشنبه 15 اسفند 1395 - 12:27

به اعتقاد کارشناس ارشد مسائل آفریقا، آمریکایی‌ها خواستار آنند تا با تبدیل کردن مصر به یک ژاندارم از آن استفاده کنند؛ اما آنها با توجه به شرایط مصر و خشم مردم آن از آمریکا و رژیم صهیونیستی چندان موفق نخواهند بود.

العالم - ایران
«جعفر قناد باشی» کارشناس ارشد مسائل آفریقا و سفیر سابق ایران در لیبی ، در خصوص مناسبات واشنگتن و قاهره در دولت جدید آمریکا به دنبال دیدار رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا با السیسی در قاهره، با اشاره به تلاش واشنگتن برای تبدیل کردن مصر به یک ژاندارم منطقه­‌ای بیان داشت: آنچه در حال حاضر رخ می‌دهد، کوششی برای ارزیابی تمام نیروهای نظامی کشورهای متحد آمریکا، قابلیت‌های آن‌ها و همچنین کلیه پایگاه‌های منطقه‌ای است.

وی با توجه به اینکه نظامیان و فرماندهان آمریکا تمایل دارند ظرفیت نیروهای کشورهای مختلف به‌ خصوص کشورهای خاورمیانه را بررسی کنند، تأکید داشت: این مسئله از مسائل مهم آن‌ها در ارتباط با لابی صهیونیستی است. لابی صهیونیستی همواره یک قطب‌نما برای جهت‌گیری‌های نظامی- سیاسی آمریکا در منطقه بوده است. در این میان، همسایگان رژیم صهیونیستی بیشتر مورد توجه هستند. این احتمال همیشه وجود دارد که ارتش‌های کشورهای نزدیک اسرائیل چرخشی در راستای منافع ملی خود و ضدیت با این رژیم داشته باشند. لذا آمریکایی‌ها قابلیت نیروهای این کشورها را برآورد می‌کنند تا در مواقع حساس از آن‌ها استفاده کنند.

کارشناس ارشد مسائل آفریقا با یادآوری اینکه مقامات آمریکایی در چند سال گذشته سفرهای متعددی به کشورهای منطقه مانند عراق و ترکیه داشته‌اند، افزود: یکی از دغدغه­‌های آمریکایی‌ها عبارت است از اینکه ارتش‌ این کشورها قابلیت قیام و انقلاب در برابر رژیم صهیونیستی پیدا نکنند.

وی با اشاره به ترور سادات به دست خالد اسلامبولی یادآوری کرد: بدنه ارتش مصر بعضاً اسلامی است و نارضایتی بسیاری در این کشور وجود دارد. به‌ رغم اینکه ارتش مصر تصفیه و بسیار کوچک شده است؛ اما هنوز احتمال رخ دادن چنین اتفاقاتی وجود دارد؛ بنابر این از یک جنبه بررسی تصمیماتی برای کنترل این ارتش‌ها و جلوگیری از خطر آفرینی آن‌ها و از جنبه دیگر بررسی قابلیت این ارتش‌ها مدنظر آمریکا است.

سفیر سابق ایران در لیبی با بیان اینکه السیسی سعی کرده چهره مستقلی از خود نشان دهد، گفت: بر این اساس آمریکایی‌ها دشواری‌هایی دارند. السیسی سعی می‌کند از تسلیحات و مستشاران روسی استفاده کند تا بر چهره وابسته به آمریکایی خود سرپوش بگذارد.

وی با توجه به اقدامات آمریکا در منطقه اشاره داشت: ترامپ نگاهی تجاری دارد؛ لذا سعی می‌کند زمینه‌های فروش سلاح را در مقایسه با رقبای انگلیسی، روسی، فرانسوی و چینی بررسی کند. همچنین نگاه آمریکایی­‌ها انفعالی است. آن‌ها در کل جهان ضعیف شده‌اند و علاقه‌ای به مداخله مستقیم ندارند؛ لذا به ژاندارم‌های منطقه‌ای اتکا می­‌کنند.

قناد باشی با تأکید بر اینکه عربستان و رژیم صهیونیستی قابلیت خود را از دست داده‌اند، افزود: آمریکایی‌ها خواستار آن هستند که با تبدیل کردن مصر به یک ژاندارم از آن­ استفاده کنند؛ اما آن­ها با توجه به شرایط مصر و خشم مردم این کشور از آمریکا و رژیم صهیونیستی چندان موفق نخواهند بود. به‌ کارگیری نیروهای مصری در سوریه نیز به همین‌گونه است. مصری‌ها در سوریه در موقعیتی نیستند که بتوانند همسو با عربستان و غرب اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه مصری­‌ها برای ایجاد آرامش داخلی از بشار اسد حمایت کردند، تأکید داشت: این موضوع یکی دیگر از مشکلات آمریکا است. واشنگتن علاقه‌مند بود از مصر مانند ترکیه به نفع رژیم صهیونیستی و علیه بشار اسد استفاده کند که چنین موضوعی با توجه به هوشیاری مردم امکان‌پذیر نیست./ تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها