بهبود روابط رژیم صهیونیستی و ترکیه

بهبود روابط رژیم صهیونیستی و ترکیه
شنبه 4 تير 1390 - 13:16

يک روزنامه صهيونيستي به نقل از خانم ويکتوريا نولند سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا گزارش داد : دولت آمريکا شاهد بهبود روابط اسرائيل و ترکيه از مدتي پيش است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم ، نولند گفت : آمریکا از بهبودی روابط اسرائیل و ترکیه خشنود است و خواهان افزایش تلاش ها در این مسیر "مثبت" است .  
یدیعوت آحارونوت روز جمعه به نقل از خبرنگار خود در واشنگتن نوشت : دولت آمریکا در هفته های گذشته خصوصا در این چند روز پیش از حرکت ناوگان آزادی 2 به سوی باریکه غزه ، برای نزدیک کردن اسرائیل و ترکیه به یکدیگر تلاش کرد .
آحارونوت افزود  : باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا دو بار با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در این باره تلفنی گفتگو کرد .
آحارونوت نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز نامه ای را به همتای تُرک خود برای تبریک سومین پیروزی متوالی وی در انتخابات فرستاد .
منابع سیاسی اسرائیل نیز اعلام کردند : نامه تبریک درپی علاقمندی اسرائیل و ترکیه به کاستن شدت تنش میان خود فرستاده شد .
رسانه های ترکیه اعلام کردند که نتانیاهو در نامه خود ابراز امیدواری کرد که روابط تل آویو و آنکارا بهبود یابد .
در این نامه آمده است : دولت اسرائیل از تعامل با دولت جدید ترکیه برای حل همه مسائل دو جانبه و متعاقباً ازسرگیری همکاری ها و دوستی متقابل خرسند خواهد شد.
منابع سیاسی اسرائیل اعلام کردند : نتانیاهو معتقد است که با توجه به تحولات منطقه و ناآرامی های سوریه امکان بهبود روابط تل آویو و آنکارا وجود دارد .
به نوشته آحارونوت ؛ با وجود تنشی که درپی تجاوز اسرائیل به باریکه غزه در دسامبر 2008 میان تل آویو و آنکارا به وجود آمد روابط این دو در سطوح پایین و به آرامی ادامه یافت و روابط اقتصادی شان نیز آسیب ندید .
آحارونوت افزود : انصراف مؤسسه (IHH) ترکیه از مشارکت در ناوگان آزادی 2 نشانه مثبت دیگری از سوی تُرک ها است هر چند این مؤسسه مدعی است که علل فنی باعث عدم همراهی کشتی "مرمره" با ناوگان آزادی 2 شده است . دولت ترکیه به مسئولان IHH فشار آورد تا آنها را از همراهی با ناوگان آزادی 2 منصرف کند .
وزارت امور خارجه آمریکا در سه روز گذشته مخالفت خود با حرکت ناوگان آزادی 2 به سوی باریکه غزه را اعلام کرد و از آمریکایی ها خواست در این ناوگان مشارکت نکنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها