اویل پرایس:

آیا ایران تولید نفت خود را در آینده کاهش می‌دهد؟

آیا ایران تولید نفت خود را در آینده کاهش می‌دهد؟
شنبه 5 فروردين 1396 - 10:13

وبسایت «اویل پرایس» با انتشار مطلبی کوشید به این پرسش پاسخ دهد که آیا در صورت تمدید توافق نفتی اوپک، ایران تولید نفت خود را کاهش می‌دهد یا خیر.

العالم - ایران

وبسایت «اویل پرایس» در مطلبی نوشت: بهای جهانی نفت هفته گذشته و به دلیل افزایش ذخایر نفتی آمریکا اندکی کاهش یافت. شرکت خدمات مالی «فیچ» نیز رتبه اعتباری عربستان سعودی را یک رتبه کاهش داد و از “AA-“ به “A+” تنزل داد. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که تولیدکنندگان نفت اوپک با یک دوراهی دشوار روبرو هستند: بی‌تفاوتی در برابر کاهش هرچه بیشتر بهای نفت، یا کاهش دردناک حجم تولیدات خود برای بالا نگاه داشتن بهای طلای سیاه. «فیچ» همچنین اجرای اصلاحات اقتصادی ریاض را زیر سؤال برده است.

در ادامه این مطلب آمده است: عربستان سعودی ممکن است بخواهد در صورت تمدید اجرای توافق نفتی اوپک، ایران تولیدات خود را کاهش دهد. گمانه‌زنی در خصوص احتمال تمدید اجرای توافق نفتی اوپک برای 6 ماه دیگر، یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر بهای جهانی طلای سیاه در کوتاه‌مدت است. بنا بر گزارش «اس اند پی گلوبال پلتس،» عربستان سعودی تنها در صورت موافقت ایران با کاهش تولیدات نفتی می‌پذیرد توافق اوپک تمدید شود – آنچه ایران به عنوان بخشی از توافق نخست اوپک از پذیرشش سر باز زد.

ایران پذیرفت در قالب توافق 6 ماهه اوپک از ماه ژانویه تا ماه ژوئن سال جاری میلادی، تولید خود را اندکی فراتر از سطح تولیدات ماه اکتبر سال گذشته حفظ کند. اما عربستان سعودی از پذیرش بیشترین بار کاهش تولیدات اوپک برای کنترل بازار دل‌زده شده است و ممکن است استدلال کند سایر کشورها باید در صورت تمدید توافق تا پایان سال جاری میلادی، سهم بیشتری از کاهش تولیدات را به دوش بکشند.

اوپک برای ارزیابی پیشرفت خود در کویت تشکیل جلسه می‌دهد. مقامات اوپک در روزهای نخست این هفته (شنبه و یکشنبه) برای ارزیابی سلامت بازار و بررسی گام‌های آتی خود در کویت گرد هم می‌آیند. آن‌ها دست‌کم تا ماه مه (اواسط اردیبهشت سال آینده) تصمیم جدیدی اتخاذ نخواهند کرد؛ اما احتمالاً درباره فرایند آرام و دردناک تغییر شرایط بازار گفتگو خواهند کرد.

یک گزارش بلومبرگ با نظرسنجی از 13 تحلیلگر بازار نفت نتیجه‌گیری می‌کند که اوپک بجز کاهش تولیدات خود، چاره دیگری ندارد. این در حالی است که تولید نفت لیبی دوباره به روزانه 700 هزار بشکه رسیده است و شرکت ملی نفت این کشور امیدوار است بتواند در سال جاری میلادی بر تولیدات خود بی‌افزاید.

6

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها