هزینۀ سرسام‌آور 59 موشک آمریکا ... خسارت ناچیز پایگاه سوری

هزینۀ سرسام‌آور 59 موشک آمریکا ... خسارت ناچیز پایگاه سوری
شنبه 19 فروردين 1396 - 00:16

جنگ افروزی آمریکا در خاورمیانه خصوصاً در سوریه بیش از 6 میلیارد دلار برای واشنگتن هزینه درپی داشته است.

العالم سوریه

دو ناوشکن آمریکایی که در شرق دریای مدیترانه نزدیک سواحل غربی سوریه حضور دارند، حدود 59 موشک تاماهاک به سوی پایگاه هوایی الشعیرات استان حمص شلیک کردند. هزینه شلیک هر یک از این موشک ها یک و نیم میلیون دلار است.
موشک هایی که آمریکا به سوی پایگاه الشعیرات شلیک کرد، حدود 1.47%  از مجموع موشک های تاماهاک این کشور را تشکیل می دهد. آمریکا هم اکنون حدود 4 هزار موشک تاماهاک در اختیار دارد.
در سوی دیگر، خسارت وارده به سوریه درپی حملۀ موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات بین 3 تا 5 میلیون دلار برآورد می شود. 
هزینۀ کلی عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه تا 31 ژانویه 2017 به 6 میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده است که معادل حدود 480 هزار دلار در هر ساعت است.
با افزایش هزینه های نظامی آمریکا، پنتاگون خواستار اختصاص بودجه ای بیشتر به ارزش 7 میلیارد و 500 میلیون دلار به عملیات نظامی شد که این بودجه 2 برابر بودجۀ مشابه سال 2016 است.  
نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد: موشک تاماهاک دوربُرد است و در هر آب و هوایی کارآیی دارد و سرعتش کمتر از سرعت صوت است.
موشک تاماهاک از روی عرشه ناوشکن یا زیردریایی برای انهدام اهداف زمینی، قابل شلیک است؛ زیرا برای حرکت در ارتفاع پایین طراحی شده است و به هدف های بسیار مستحکم با دقت بالا برخورد می کند.
به نوشتۀ روزنامه انگلیسی گاردین، طول موشک تاماهاک به 6 متر و 25 سانتیمتر می رسد و وزن آن نزدیک به هزار و 590 کیلوگرم است. این نوع موشک می تواند کلاهک های ویرانگر تا وزن 454 کیلوگرم حمل کند.

 

ساختار موشک تاماهاک

شلیک موشک تاماهاک از ناوشکن آمریکایی

 

ناوشکن آمریکایی در حال شلیک موشک تاماهاک

 

214

پربیننده ترین خبرها